De kaalvreter

Rank 428 Gelezen 280 Aan het lezen 23 Wil ik lezen 274 Favoriet 10 Recensies 19
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 5 Lijsten 4 Spots 6   Topics 0   Leesclub

Leie Blum wordt in de Tweede Wereldoorlog als driejarige ondergebracht bij een boerengezin in Zanegeest. Sindsdien is Leie aan het wachten, eerst op haar ouders, later op iets wat ze niet kan definiëren. Het wachten lijkt voorbij als ze met Dirk trouwt en twee zonen krijgt. In de zomer van 1974 wordt Leies zorgvuldig opgebouwde leven op z’n kop gezet door het overlijden van de vrouw bij wie ze als kind was ondergedoken. Ze gaat naar de begrafenis, maar kan niet terugkeren naar het leven met haar man en zonen. Ze zwijgt en wacht.

De kaalvreter is een mozaïekroman. Vanuit meerdere perspectieven wordt duidelijk welk drama zich voltrekt in Leies hoofd, en welke impact dat heeft op haar gezin. Hoe kunnen de mensen die van haar houden tot haar doordringen? En kan ze verder leven met wat ze te weten is gekomen over zichzelf?

Ambo|Anthos
08 augustus 2019
09 augustus 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Marvin O.

Marvin O. Hebban Recensent

Beklemmend

door: Marvin O. 4 likes

Machteld Siegmann (1972) is neerlandicus. Ze schreef al langer, maar alles bleef diep verborgen in een lade liggen. Tot ze een historische roman besloot aan te bieden aan uitgeverijen. Er was interesse, maar het gesprek met de uitgeverij belandde op een gegeven moment bij het ook reeds afgewerkte ...

Reacties op: De kaalvreter