Een herkenbaar meeslepend verhaal

PuckSchermer 10 maart 2020
Kapsalon Romy is een boek dat gaat over Romy en haar oma Stine. Romy heeft geen goeie band met haar oma maar naar mate het boek vordert wordt die band steeds hechter. Dit komt onder andere door de ziekte van Romy haar oma.
Het boek wordt geschreven vanuit de ik-persoon. Romy vertelt hoe zij de ziekte van haar oma ervaart en hoe ze omgaat met de scheiding van haar ouders. Als je iets soortgelijks mee maakt als Romy dan staat dit boek garant voor tranen. Het boek sleept je mee in de avonturen die Romy beleefd met haar oma. Het is spannend, het is zielig, het is grappig en het is heftig.
Omdat er in het boek goed beschreven wordt hoe Romy zich voelt in de situaties is het makkelijk om je in te leven in de hoofdpersoon. Hierdoor wordt het boek extra zielig. Maar er zit ook veel humor in het boek, de schrijver schets ook hilarische situaties tussen Romy en haar oma. Dit maakt het integendeel tot het zielige karakter van het boek ook grappig. Omdat het in het boek steeds slechter gaat met oma Stine is het boek ook heel confronterend. Ook dit wordt heel goed door Romy uitgesproken hoe ze zich hierover voelt. Romy krijgt weinig steun van haar ouders waardoor ze veel verantwoordelijkheid voelt om voor haar oma te zorgen. Het boek is spannend omdat Romy samen met oma Stine avonturen beleefd waarvan je niet weet of het allemaal wel goed komt.
Kapsalon Romy is een herkenbaar confronterend boek, waarin met humor de ernst van dementie wordt aangegeven. Een boek wat voor verduidelijking van de ziekte dementie kan zorgen bij kinderen die iets soortgelijks meemaken, maar ook een boek wat heel heftig kan zijn als je iets soortgelijks mee maakt.

Meer recensies van PuckSchermer