Het thema moet je aanspreken

PuckSchermer 02 april 2020
Mijn Broer heet Jessica, een boek geschreven door John Boyne. Een boek dat gaat over de hard realiteit in de wereld waarin wij leven. Sam heeft een grotere broer waar hij erg tegenop kijkt. Hij is dan ook vaak op zijn broer aangewezen omdat zijn ouders weinig tijd voor hem hebben. De ouders van Sam en Jason werken in de politiek en zijn vooral bezig met hoe het gezin naar de buitenwereld op kijkt.
Zoals de titel al doet vermoeden is Jason transgender. De wereld om hem heen vindt dit heel moeilijk om te accepteren. In het boek komen heel veel situaties voor waarin mensen zich zullen herkennen. Dingen die hedendaags ook nog gebeuren.

Het boek wordt geschreven vanuit het perspectief van Sam. Hierdoor wordt je echt meegesleurd in hoe een broer of zus een transitie mee maakt. Sam worstelt met zijn gevoelens van angst en onzekerheid. Hij heeft het gevoel dat zijn broer hem in de steek laat.

Aan de ene kant vind ik het een goed boek omdat het een actueel onderwerp is, waar veel mensen mee worstelen en waarin heel duidelijk ook naar voren komt dat transgender zijn niet iets is wat je kan "genezen". Jason vertelt in het boek heel duidelijk dat hij eigenlijk al van kinds af aan weet dat hij liever een meisje wil zijn.
Aan de andere kant is het boek langdradig en lastig geschreven. Er zijn soms stukken van bladzijdes waar je niet eens snapt wat er staat. Ook sloeg ik sommige conversaties over omdat die niet van toegevoegde waarde zijn voor het boek. Dit is jammer want het onderwerp is zeer interessant, actueel en je hebt niet heel veel boeken die over het thema transgender gaan.

Het boek is dus zeker een aanrader als dit onderwerp je aanspreekt, maar pas vanaf een jaar of 12.

Meer recensies van PuckSchermer