mooi verhaal

Ramonaleest 26 mei 2020
Dit verhaal wordt verteld vanuit Lex. Hij heeft in verschillende gesprekken met Dick Walda over zijn tijden verteld in het kamp. Het is voor mij, ook na het lezen van verschillende boeken over dit thema, nog steeds ongelooflijk wat er allemaal in die tijd gebeurd is. Ik kan het nog steeds niet bevatten.

Dit boek gaat over het leven van Lex. Hoe machteloos en verbouwereerd hij zich gevoeld heeft in tijden van de oorlog. En hoe zijn trompet zijn leven gered heeft.

‘Ik heb soms, letterlijk en figuurlijk, geen woorden voor mijn herinneringen’. Dit is een zin uit het verhaal van Lex. En deze zin heeft voor mij veel betekenis. Wat moet het een hel zijn geweest voor de mensen die in deze tijden geleefd hebben en die niet weten wat de volgende dag, laat staan het volgende uur gaat gebeuren.

Dit is een verhaal met informatie over de Tweede Wereldoorlog. Ik heb al veel van dit soort verhalen gelezen, maar deze is op een prettige manier op papier gezet. Het verhaal laat zich makkelijk lezen, ook al zijn de gebeurtenissen uit die tijd gruwelijk. Zeker een aanrader voor lezers die van boeken met dit thema houden.

Meer recensies van Ramonaleest