Aangrijpende thriller met gemiste kansen

In ‘Dag Een’ maken we kennis met Marty. Ze is sportlerares op de basisschool waar haar moeder Ava ook werkt. Op deze basisschool in Stonesmere vindt ieder jaar een toneelopvoering plaats. Dit jaar wordt deze opvoering echter verstoord door een schutter die plotseling het vuur opent op de klas die op dat moment op het toneel staat. De moeder van Marty komt hierbij om het leven. Het laatste wat ze deed was de kinderen uit haar klas beschermen.

Wat volgt is een grote tragedie. Er ontstaan samenzweringen en complot theorieën. Er ontstaat een grote groep volgers die beweert dat de schietpartij nooit heeft plaatsgevonden en dat iedereen die aanwezig was een acteur is. Graven worden opgegraven, families worden lastig gevallen en Marty wordt achtervolgd door een mysterieus figuur. Als Marty dan nog eens slecht in het nieuws komt weet ze al helemaal niet meer wat ze nog kan doen.

Het boek is op een fijne manier geschreven, hoofdstukken zijn niet al te lang en het leest vlot. In het begin was het even wennen aangezien er veel tijdsprongen plaatsvinden en je leest vanuit veel verschillende personages hun oogpunt. Dit wordt wel altijd duidelijk aangegeven. Wat het boek voor mij mistte, was de wow-factor. Het boek is erg aangrijpend door de heftige gebeurtenissen, maar het einde was voor mij niet bijzonder genoeg. Het personage van Marty is naar mijn mening erg goed uitgewerkt, maar veel van de andere personages voegde voor mij vrij weinig toe aan het verhaal en hadden geen specifieke POV-hoofdstukken nodig.

Ik ben wel redelijk snel door het boek gegaan, maar ik had toch graag iets meer spanning gezien. Al met al wel een aangrijpende thriller, die soms wat meer neigt naar roman door het lage spanningsgehalte. Ik las dit boek voor de World of Thrillers boekenclub. World of Thrillers, bedankt voor dit recensie-exemplaar!
‘Dag Een’ krijgt van mij 3 sterren.

Meer recensies van Raymen van Veldhoven