Een bos broers om te omarmen

rbbrleest 26 april 2020
'We draaien de rollen om. Wij gaan doen wat wíj willen doen. En vertellen we wát we gaan doen? Nee. Het wordt tijd dat ouders eens voelen hoe het is als iemand anders zomaar iets voor je bedenkt.'

Een paarse envelop veroorzaakt broeralarm. Er moet iets gebeurd zijn. De gedachtenmolen draait op volle toeren. Waarom is het de vijf jongens niet verteld dat twee van hen ergens anders moeten gaan wonen?
Ze nemen een besluit na een gezamenlijke activiteit, ze gaan op pad.
'Het bos slokte mijn broers één voor één op.'
De oudste, Robbe, weet iemand die hen kan helpen.

Een samengesteld warm gezin en een verhaal verteld vanuit Noa. Hele of halve broers, ze horen bij elkaar. Robbe, Noa, Kees, Dook en Tibbe. Ze slapen op één kamer, ook Tibbe van vijf jaar.
Een bos, een roedel, de broers gaan op avontuur. De scouting-ervaring komt van pas en de lezer leert vanalles.

Een avontuurlijk verhaal met herkenning, de lach en de traan, weetjes, maar ook een verhaal over keuzes maken en trouw zijn aan elkaar, kinderen serieus nemen en dat alles in een voor de doelgroep te begrijpen soepele taal en goed ingedeelde hoofdstukken.
Een vlotgeschreven boek met mooie zinnen dat ik direct zal aanraden. Absoluut voorlezen in de klas. Door de diverse gesprekken leest het fijn voor en er zijn volop thema's om te bespreken. De stamboom voorin is hierbij handig.

Na 'Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)' is ook 'Elke dag broerdag' een Honingh die je gewoon moet meenemen en graag zal lezen.

Nog eentje:
'De nacht was in één klap twee keer zo donker geworden. Ik kon tot in mijn tenen voelen hoe het zou zijn. Elke dag zonder Kees.'

Voor jongens en meisje vanaf ong. 9/10 jaar. Aanrader.

Meer recensies van rbbrleest