Verhalen over het leven in de DDR

rbbrleest 30 december 2019
Morgen 9 november is hst inmiddels 30 jaar geleden dat de Muur is gevallen. Of het gisteren was, zo staan de beelden op mijn netvlies. De Koude Oorlog was een gegeven in je jeugd en verhalen hoe het 'daar' was werd over gespeculeerd en soms kwam er een brokje informatie naar 'buiten'.

In dit boek lees ik over persoonlijke gebeurtenissen, hoe deze twintig voormalige DDR-inwoners de periode van de Muur hebben ervaren, het leven in land dat sinds 09-11-89 niet meer bestaat.

Bijv. het verhaal van Claudia: 'Haaf moeder mocht familie in Amerika bezoeken, zij bleef als statiegeld voor haar moeder achter in de DDR.'
Of dat van Gabriele die door de wreedheden in de vrouwengevangenis geïnspireerd werd tot vrouwenkunst.

Mensen die plots in 1961 waren beperkt in hun vrijheid. In zo wij het ervaren, in alles.
'Een heel volk was ineens opgesloten.'

Interessant om te lezen juist dit weekend. Vier de Vrijheid. Zo een groot kostbaar goed.

Meer recensies van rbbrleest