Altijd hoop

rbbrleest 03 augustus 2019
Wat is het heerlijk om in één dag een boek te kunnen uitlezen. Bijna dan, vanochtend de laatste 15 bladzijden.
Het lijkt wel een inhaalslag deze vakantie: werk van favoriete schrijvers.

Een verhaal over de gewone mens. De veelal harde Amerikaanse Midwest realiteit. Een verhaal over The Free.
Zo vrij zijn de hoofdpersonen helaas niet. Bikkelen voor een bestaan, een simpel gewoon leven zonder enige luxe laat staan een vakantie in eigen land, cultuur of uit eten. Je bent al blij dat het gas/water/licht niet is afgesloten, er geen aanspraak op een zorgverzekering moet worden gemaakt, als die alles al dekt of zelfs afgesloten kan worden. Als er maar iets tegen zit heb je noodgedwongen twee of drie baantjes, als je al werk hebt. Hoe wil je dan nog gezond leven, voldoende slapen? Even grijpen naar ingeblikt/afgehaald/ingevroren. De obesitas en andere problematiek ligt op de loer. Ooit: zouden we daar willen wonen? Nu: het is nog schrijnender dan toen en niet alleen in de Midwest.

Is dit dan een somber boek? Nee, Vlautin vertelt krachtig, mooi en goed. Je omarmt de hoofdpersonen Freddie, Pauline, Leroy en ook Darla en Jo. Ze zijn door hem volwaardige mensen. Leroy is een gewonde Irak-soldaat met hersenletsel en zijn moeder Darla komt hem voorlezen - Freddie is nachtwaker in zijn woongroep en heeft ergens twee dochtertjes en twee banen - Pauline is nachtzuster in het ziekenhuis waar Leroy wordt opgenomen na een zelfmoordpoging - waar Freddie op bezoek komt - de misbruikte Jo ook is binnengebracht en zij zorgt voor en loyaal blijft aan haar vader.
Ondanks alle ellende blijven veel van deze mensen doorzetten en omkijken naar de ander. Een verhaal van hoop en ware vriendschap. Boeiend en herkenbaar geschreven zo het leven daar helaas ook is.

Zo mooi dat je ondanks alle ellende, er gloort een sprankje hoop, dan kunt zeggen: 'We moeten elkaar steunen. Het heeft allemaal geen zin als we niet lief zijn voor elkaar.' 'Maar als je moe bent, is het voornaamste dat je eraan denkt dat je aardig blijft doen. Dat je vriendelijk blijft.'

Meer recensies van rbbrleest