Dit boek valt op door de kleurige illustraties van veel benen en het meisje slepend met een koffer op het omslag. Daarmee wordt direct de bedoeling van het kinderverhalentraject van Rose Stories aangegeven: meer diversiteit in kinderboeken, een plaats waar verhalen uit verschillende culturen vorm krijgen.

De 9-jarige Esi wil een groot cadeau geven aan haar moeder. Vrijdag is zij jarig. Een nieuwe man voor haar moeder denkt ze aan, maar die moet dan ook zoals haar overleden vader uit Ghana komen, want daar wonen de leukste mannen. Esi heeft haar vader niet echt gekend, maar ze vindt het wel fijn als haar moeder over hem vertelt aan de hand van de herinneringen die in de groene koffer op de zolder zitten.
Ze maakt een plan om naar Ghana te gaan. Even op neer en dan vrijdag weer thuis zijn. Met een nieuwe man. Ze legt een brief neer voor haar moeder en midden in de nacht gaat ze op weg. Met de bus en trein naar het vliegveld. En dan blijkt haar plan niet zo doordacht als gehoopt. Voor Esi is het spannend, want wat gaan ze met haar en de achtergelaten koffer doen?

Het verhaal is vanuit de ik-persoon van Esi geschreven en je voelt direct aan dat ze wat eenzaam is, veel bedenkt door van het ene onderwerp naar het andere te gaan in haar gedachten, maar ook wat naïef tot bijna zielig. Soms denk je dat ze niet naar groep 7 gaat maar naar groep 4. Het leest in het begin niet heel makkelijk, korte zinnen en toch veel details die niet altijd nodig zijn voor het verhaal. Als Esi eenmaal op weg gaat, lees je ongemerkt vloeiender en met een ontroerende glimlach over de voor Esi spannende onderneming.
Er zijn momenten dat je als lezer niet zeker weet of je een vergelijking over bijv. de huidskleur van haar vader wel zou durven maken. Ondanks de liefde die er duidelijk is tussen de blonde moeder en het zwarte meisje wordt tijdens het lezen toch een bepaalde afstand tot het verhaal ervaren. Misschien door het ontbreken van ieder weerwoord en het meegaande karakter van Esi, maar ook doordat je tussen de regels een en ander kunt waarnemen, waardoor je je wel afvraagt hoe een kind-van-nu dit zal lezen.
Het verhaal geeft een opening tot uiten van emoties over bijv. gemis, diversiteit, iets voor een ander over hebben, erbij horen in de klas en is daarmee meer dan op avontuur gaan met een koffer naar het land van je vader.
Vanaf ongeveer 9 jaar.

Reacties op: Groot cadeau geven is niet eenvoudig

Vrijdag kom ik weer thuis - Robert van Dijk