Zoektocht naar een thuis

ReadwithIndra 25 januari 2023
Enige tijd geleden las ik ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’. Ik werd meteen verliefd op de illustraties van Charlie Mackesy, maar ook de levenslessen uit het boek wisten mij te fascineren. Daarom kreeg het boek dan ook een vast plekje op mijn nachtkastje. Groot was mijn enthousiasme toen ik hoorde dat het boek een geanimeerde versie kreeg.

‘De jongen, de mol, de vos en het paard – de geanimeerde versie’ vertelt het verhaal van een dappere jongen op zoek naar een thuis. Tijdens zijn zoektocht krijgt hij hulp van een mol, een vos en een paard. Ieder dier heeft zijn eigen levenservaring en vertelt zijn eigen wijze lessen aan de jongen. Ze staan hem bij als het even tegenzit tijdens de tocht en steunen elkaar door dik en dun.

De illustraties uit dit boek komen echt tot leven. Het besneeuwde landschap, de krachtige rivier, de sterrenhemel,… Allemaal betoverende plaatjes die het verhaal vertellen. Meestal zijn er korte tekstfragmenten aanwezig, maar er zijn ook genoeg illustraties in het boek aanwezig die geen uitleg nodig hebben. De tekening vertelt dan het hele verhaal puur door de eenvoud.

Wederom zijn er prachtige levenslessen aanwezig in dit boek. Spreuken die je kunnen helpen als het even niet meezit, maar die ook zetten tot nadenken. Eén van mijn favoriete: ‘De meeste oude mollen die ik ken zouden willen dat ze minder naar hun angsten hadden geluisterd en meer naar hun dromen.’

Het hele boek is gebaseerd op de BBC animatiefilm ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’. Dat merk je meteen als je de film hebt gezien. De illustraties uit het boek komen terug in de film. Het is dus zeker ook een aanrader om de animatiefilm te kijken. Los daarvan, vertelt het boek uiteraard ook het volledige verhaal. Hoewel de film ervoor kan zorgen dat de illustraties nog meer tot leven komen.

Kortom, ‘De jongen de mol, de vos en het paard – de geanimeerde versie’ is een schitterend boek boordevol prachtige teksten en illustraties. Het boek neemt je mee op een zoektocht naar een thuis. Onderweg leren de personages veel van elkaar. Vinden ze uiteindelijk samen een thuis voor de jongen? Het boek krijgt van mij dan ook 5 sterren.

Meer recensies van ReadwithIndra