Heerlijke feelgood!

ReadwithIndra 25 januari 2023
‘In Langste kerst ooit’ volg je het verhaal van Noëlle. Zoals haar naam al weggeeft, is zij gek op Kerstmis. Ieder jaar op eerste kerstdag organiseert Noëlle voor haar familie en vrienden een heerlijk diner. ’s Avonds als ze gaat slapen, wenst ze dan ook telkens dat ze zou willen dat het elke dag kerst was. Echter, valt Noëlle haar zorgvuldig geplande kerstdiner dit jaar volledig in het water. Alles wat er fout kan lopen, gaat mis. Haar dure kristallen glazen sneuvelen, de zalm brandt aan, de halve tafel vliegt in de hens, de vliezen van haar hoogzwangere zus breken tijdens het hoofdgerecht, haar ouders halen herinneringen op aan Noëlles ex en tot overmaat van ramp neemt haar broer een onverwachte gast mee. Als Noëlle ’s avonds eindelijk in bed ligt, is ze opgelucht dat het niet elke dag kerst is. Maar dan wordt ze de volgende ochtend wakker… op eerste kerstdag en begint alles opnieuw.

De schrijfstijl van dit boek is schitterend. Ik zat gelijk in het verhaal en het las als een trein. De humor die aanwezig is, maakt het plaatje compleet. Meerdere keren heb ik mezelf betrapt op het hardop meelachen. Daarnaast komen er ook zwaardere thema’s aan bod. Deze onderwerpen worden geleidelijk duidelijk tijdens het herbeleven van de eerste kerstdag. Jonkman verwerkt hierbij net genoeg humor om het verhaal toch luchtig te houden.

Zoals de korte samenvatting al verraadt, begint de eerste kerstdag de volgende ochtend gewoon opnieuw. Vooral de herhaling die aanwezig zou zijn, schrok mij wat af voordat ik begon met lezen. Ik kan echter zeggen dat de herhaling die aan bod kwam helemaal niet storend was. Bepaalde zaken worden anders neergeschreven en gebeurtenissen vinden op een andere manier plaats door de keuzes die Noëlle maakt. Zo zie je maar, hoe belangrijk keuzes in het leven zijn. Ze leiden je naar verschillende wegen.

Dan wil ik nog het favoriete aspect van dit boek benoemen, namelijk het hoofdpersonage Noëlle. Achter haar masker van perfectionisme gaan zoveel onzekerheden schuil. Het continu opnieuw beleven van de eerste kerstdag zorgt ervoor dat zij zichzelf beter leert kennen. Noëlle ontdekt wat nu echt belangrijk is op deze feestdag en ondergaat een enorme groei als persoon. Ik had haar bij momenten een warme knuffel willen geven, helaas kan dat niet bij een fictief personage.

Kortom, ‘Langste Kerst Ooit’ is een boek dat je moet gelezen hebben. Een heerlijke feelgood met geweldige humor. Noëlle, alsook haar familie sluit je meteen in je hart. Het verhaal leest als een trein en je zal je geen seconde vervelen tijdens het lezen. Daarom dan ook 5 sterren!

Meer recensies van ReadwithIndra