Heerlijk verhaal boordevol romantiek, maar ook zwaardere onderwerpen komen aan bod.

ReadwithIndra 13 april 2024
In ‘Midwintergloed’ volg je het verhaal van Olive Henderson. Haar leven staat helemaal op zijn kop door de verwoestende brand in het Dunbridge-internaat. Olive houdt aan de brand ernstige verwondingen aan over en kan daardoor niet meer zwemmen. Om het allemaal nog wat erger te maken, moet ze ook nog eens haar jaar over doen. Dat houdt in dat ze zonder haar vrienden in de klas komt te zitten want zij gaan wel door naar het laatste jaar. Nieuw in haar klas is Colin Fantino die vastbesloten is om Dunbridge Academy zo snel mogelijk te verlaten. De New Yorker, die door zijn beroemde moeder naar Schotland werd gestuurd, wil overal zijn behalve in Schotland. Hij werd namelijk naar de kostschool verbannen omwille van gebeurtenissen in New York. Olive doorziet de zelfzekere Colin die laat uitschijnen alsof het hem allemaal niets kan schelen. Ze voelt zich steeds meer tot hem aangetrokken totdat ze ontdekt waarom Colin echt van school is verwisseld.

Het boek wordt verteld vanuit twee perspectieven, namelijk die van Colin en Olive. Als lezer ontdek je in het begin al meteen waarom Colin verbannen wordt naar Schotland. Deze insteek zorgt ervoor dat er meteen spanning aanwezig is omdat je weet dat het geheim ooit ontdekt zal worden. Oliva daarentegen worstelt met haar nieuwe leven. Haar gevoelens en onzekerheden komen uitgebreid aan bod en tonen de menselijke kant. In de eerdere verhalen kwam ze arroganter over, maar in ‘Midwintergloed’ leer je haar zachte kant kennen. Zij heeft de nodige ellende meegemaakt in het leven en daarnaast drukt er nog een zware last op haar schouders. Al deze aspecten zorgen ervoor dat je meevoelt met haar en een bepaalde band opbouwt. Ik vond haar een fijn personage om te volgen.

De schrijfstijl van Sprinz is wederom vlot. De kostschool, Dunbridge Academy, is in dit derde deel bekend terrein. Daarom moet de wereld niet meer gedetailleerd toegelicht worden. Verder komen er ook onderwerpen waarop een taboe heerst aan bod. Deze worden vooraf nog toegelicht aan de hand van een trigger warning. Hierdoor kan je als lezer even checken of er bepaalde gevoeligheden aan bod komen en dit vind ik een goede toevoeging aan het verhaal.

De relatie tussen Colin en Olive gebeurt niet overhaast. Alles wordt stapsgewijs opgebouwd en je voelt de band tussen de twee groter worden doorheen het verhaal. Ook onzekerheden die spelen in het begin van een relatie komen naar voren. Dit maakt de relatie nog echter. Wat nog bijdraagt aan mijn enthousiasme is de liefdestrope, enemies to lovers, die aanwezig is. Hierdoor leest het boek nog net dat tikkeltje vlotter omdat de voorspelbaarheid gewoon zo aangenaam is.

Kortom, ‘Midwintergloed’ was een heerlijk verhaal boordevol romantiek, maar ook met de nodige dosis realisme. Zwaardere onderwerpen gaat ze niet uit de weg en de personages doorgaan een zekere persoonlijke groei. De schrijfstijl van Sprinz is wederom vlot en ik vloog door het verhaal heen. Daarom krijgt het boek van mij vijf sterren.

Meer recensies van ReadwithIndra