Heerlijk verhaal boordevol herkenbare scènes

ReadwithIndra 17 maart 2024
In ‘Sex and the shitty’ volg je het verhaal van Merel Jacobs. Zij is net zoals iedereen, maar dan net dat tikkeltje anders dan anderen die zij kent. Zij is namelijk single en dat lijkt misschien niet zo speciaal, maar voor haar voelt dat wel zo telkens als ze naar een babyshower moet gaan. Net zoals iedere twintiger zit merel op datingapps en swipet ze regelmatig eens iemand naar rechts. Maar niemand lijkt haar aandacht vast te kunnen houden, totdat ze Nina ontmoet…

Het boek wordt geschreven vanuit het perspectief van Merel. Laat ik daarop zeggen dat Merel een heel fijn personage is om te volgen. Naast het feit dat zij gewoon een grappig persoon is, zijn bepaalde scènes ook herkenbaar. Zo heeft iedereen wel een vriend die ze maandenlang niet zien, lijkt het alsof de rest hun leven wel op de rails heeft en kijken we dagelijks op Instagram om te zien hoe perfect de levens van anderen zijn. Bovendien ontdekt Merel nog elke dag nieuwe dingen over zichzelf. Zo wist ze helemaal niet dat ze op vrouwen viel, totdat ze Nina ontmoette. Wederom komen hier zoveel herkenbare aspecten naar voren. Zoals de onzekerheid als je voor het eerst met elkaar sms’t en de spannende eerste date.

Vereecken haar schrijfstijl is erg vlot. De hoofdstukken zijn niet te lang en bovendien worden deze regelmatig afgewisseld met sms’jes van de hoofdpersonages. Ik vind het altijd heel fijn als hier tekstballonnen voor worden gebruikt. Ook de thema’s die aan bod komen, zoals liefde, vriendschap en zelfontdekking, zijn niet te zwaar wat het boek de perfecte romcom maakt.

Kortom, ‘Sex and the shitty’ was een heerlijk verhaal boordevol herkenbare scènes. Merel is een fijn personage om te volgen en het boek las vlot. Daarom krijgt het van mij 4 sterren.

Meer recensies van ReadwithIndra