inspirerende reis

Renevandersanden 18 oktober 2021
Naast hardlopen hou ik heel erg veel van lezen. Vooral thrillers lees ik met veel enthousiasme. Naast thrillers vind ik het ook leuk om boeken van andere hardlopers te lezen. Om deze reden heb ik dan ook al de boeken verslonden van Klaas Boomsma, Job Pennekamp en Hedwig van Bree. Onlangs heb ik daar weer twee boeken aan toe gevoegd. Sameena – Mijn ultrarun uit de gedwongen prostitutie van Sameena van der Mijden, dat ik op dit moment aan het lezen ben en Hardloopreis van geluk van Coen Cuijpers dat ik onlangs heb uitgelezen.

Het boek deed me een beetje denken aan Wild van Cheryl Strayed. Waarschijnlijk iets minder heftig, maar beide boeken gaan over iemand die na een vervelende periode hun leven opnieuw oppakken en dit doen door middel van een lange wandel/hardlooptocht. Waar Cheryl Strayed de Pacific Crest Trail in het westen van de Verenigde Staten bewandelde rent Coen Cuijpers vanuit het Limburgse Gennep naar het Italiaanse Palermo.

In dit boek beschrijft Cuijpers zijn depressie en hoe hij hier door vrienden uitgesleept werd. Hoe hij zijn leven weer oppakt en uiteindelijk besluit om naar Palermo te rennen. Dit door dagelijks een marathon te rennen. 72 marathons in 112 dagen. In dit boek neemt Cuijpers ons mee in alle dagen van zijn reis. Hij beschrijft iedere dag en wat hij op deze dagen mee maakt. Hij beschrijft de mensen die hij ontmoet. Mensen die hem inspireren of juist door hem geïnspireerd worden.

Erg inspirerend om deze reis door Europa te lezen. Ik kan me niets voorstellen dat ik ooit zo’n reis zou ondernemen en al helemaal niet alleen. Mooi om te lezen hoe Cuijpers tot dit idee komt en het ook nog daadwerkelijk uitvoert.

Hou je van hardlopen en wil je lezen over de bijzondere hardloopervaringen van andere hardlopers dan is dit boek zeker een aanrader. Ook als je niet van hardlopen houdt maar wel van het verhaal van iemand die een inspirerende reis maakt is dit boek waarschijnlijk iets voor jou.

Meer recensies van Renevandersanden