feest van herkenning

Ieder jaar in juni is het weer zo ver, dan is daar het nieuwe boek van literaire-thrillerschrijfster Karin Slaughter. Weinig schrijvers die, zo precies, ieder jaar een nieuw boek afleveren en elke keer kan ik niet wachten tot het weer zo ver is. De boekenreeksen rondom Sara Linton en Will Trent heb ik de afgelopen jaren verslonden en hoe leuk was het dat een paar jaar geleden deze twee reeksen samen kwamen. Enkele jaren geleden was ik aanwezig bij Karin’s boekentour in onze lokale boekwinkel en wat bleek, verschillende aanwezigen waren gewoon nog steeds een beetje kwaad omdat Karin één van haar personages, een paar boeken eerder, had laten sterven. Ik had niet verwacht dat lezers zo geëmotioneerd kunnen blijven door het lot van fictieve karakters. Dit is het talent van Karin Slaughter, het creëren van karakters waar we echt van gaan houden.
Nu is er het nieuwe boek “Verzwegen”, een nieuw deel in de Linton-Trentserie. Negentien jaar na het verschijnen van de eerste roman “Nachtschade”. Bij de laatste boeken had ik wel eens het gevoel had dat ze niet meer zo goed waren als in het begin. Ze waren nog steeds goed, maar ze lieten niet altijd de indruk achter die de eerdere boeken wel achter lieten. Met dit boek gaat Karin terug naar haar roots. Het boek is voor de fan een feest van herkenning.
Karin heeft met dit boek geprobeerd om zowel de fans van de Sara Linton- als van de Wil Trent-reeks een plezier te doen. Door met twee tijdslijnen te werken, één tijdlijn in de huidige tijd en één tijdlijn spelend nog voor de gebeurtenissen in “Nachtschade”, maakt Karin het ons mogelijk om ook weer mee te leven met vertrouwde en geliefde personages uit de eerdere boeken. Misschien dat dit ook helpt om de eerder genoemde boze en/of verdrietige lezers weer een goed gevoel te geven. De twee verhaallijnen zorgen er ook voor dat het boek zich afspeelt in de twee populaire locaties uit de eerdere boeken, namelijk het kleine pittoreske stadje Grant County en de grote stad Atlanta. Beide in de Amerikaanse staat Georgia.
In dit boek wordt een studente aangevallen tijdens het hardlopen. Hoofdpersonen uit de eerdere boeken over Grant County politiemensen Jeffrey Tolliver en Lena Adems zorgen er voor dat de dader achter slot en grendel komt te zitten, totdat acht jaar later een vrouw op dezelfde manier wordt aangevallen. GBI-detective Will Trent en Sara Linton heropenen het dossier. Zijn er acht jaar geleden verkeerde conclusies getrokken? Een klopjacht op de dader gaat van start.
In het boek worden de verhalen afgewisseld tussen het onderzoek naar de eerste aanval, beschreven vanuit het gezichtspunt van Jeffrey Tolliver, en het onderzoek naar de recente aanval, gezien vanuit de perspectieven van Will en Sara.
Met verzwegen heeft Karin Slaughter een spannende thriller afgegeven waarin ze wederom laat zien wat voor gruwelijkheden mensen andere mensen aan doen. Karin Slaughter is erg goed in het omschrijven van de meest gruwelijke details, terwijl je toch het verhaal wil uitlezen. Dit is ook weer het geval in dit boek. Eénmaal begonnen met lezen, kun je het boek niet meer wegleggen. Je wil weten wat er is gebeurd en hoe het afloopt. Een echte pageturner. In de afgelopen jaren heeft Karin Slaughter personages gecreëerd waar de lezer van is gaan houden. Dit maakt ook dit boek weer erg sterk. Je houdt van de personages en je leeft met ze mee. In dit boek her-introduceert Karin ons geliefde personages, waarvan één personage ons eerder al ontvallen is. Ik denk dat veel fans hier erg gelukkig mee zijn.
Naar mijn mening is “Verzwegen” een echte aanrader. Een spannende thriller die je eenmaal opengeslagen niet meer weg kunt leggen. Je wilt weten hoe het verhaal afloopt, wat is er acht jaar geleden niet goed gegaan en waarom? Ik kan nu al niet wachten op het volgende deel uit de Linton-Trentserie. Was het maar vast 2021.

Meer recensies van Renevandersanden