Op stap met een giraf

rjansen2 28 juli 2020
Het is 1827. In het boek ‘Kom Atir kom’ reis je als lezer mee in de hoofden en met de omgeving van de twee belangrijkste personages van het boek: Saint-Hilaire en Atir. De eerste is zoöloog en de tweede voormalig slaaf uit Soedan. Samen met enkele anderen leggen ze een voettocht af van Marseille naar Parijs, in 42 dagen. Ze weten zich vergezeld van Zarafa, de giraf die als geschenk voor koning Karel X met hen meeloopt – of misschien zou ik moeten zeggen: zij lopen met Zarafa mee – en waar je als lezer steeds meer van gaat houden. Ik was altijd al gecharmeerd van de giraf in het algemeen en dat gevoel is alleen maar gegroeid. Het zachte karakter van het prachtige dier komt duidelijk naar voren.
De afstand die in eerste instantie tussen de twee mannen aanwezig is, wordt steeds kleiner en het is mooi om te zien hoe dicht ze elkaar uiteindelijk naderen.

Ik heb het boek in Frankrijk gelezen (geen vooropgezet plan), wat het een extra dimensie gaf en de kaft een rijtje opgehoopte zandkorrels heeft opgeleverd. Hoe toepasselijk … normaal zou ik die wegvegen, maar de bezem gaat er deze keer niet doorheen.
Heel jammer dat dit mooie boek van Agnita de Ranitz alleen in het Nederlands verkrijgbaar is. Ik wens Frankrijk van harte een vertaling toe!

Meer recensies van rjansen2