Zelfs als we zwijgen

Romy121204 10 oktober 2020
Zelfs als we zwijgen, geschreven door Marieke Nijkamp, is een spannend young-adult boek. Het boek voert ons mee naar Stardust, waar vijf vrienden in een verlaten berghut het spel willen beëindigen waar ze drie jaar geleden mee begonnen zijn. Het wordt al snel duidelijk dat het niet allemaal meer is zoals vroeger, er is veel veranderd. Finn werd in elkaar geslagen terwijl Liva er gewoon stond op te kijken. Maddy is een emotioneel wrak, ze moest haar sportcarrière opgeven nadat ze een auto-ongeluk had. Carter moet proberen om te gaan met de constante druk die op zijn schouders ligt en Ever wil zo goed mogelijk het spel beëindigen. Het spel wordt gespeeld in een magische omgeving. Met Ever als gamemaster, moeten de vier anderen een moord oplossen met magische elementen. Wanneer de 5 vrienden eenmaal in hun personages zitten met de juiste uniformen aan, vergeten ze hun echte leven en al hun problemen tot er opeens iets vreemds gebeurt in de berghut…
Ik vond het een prachtig boek, je wordt meegenomen in 2 verschillende werelden, de echte-en de fictieve wereld. Dat maakt het soms wel wat ingewikkeld, maar eenmaal je in het verhaal zit, kan je het verhaal niet meer loslaten. We worden meegenomen door de hoofden van ieder personage, ieder hoofdstuk leren we een bepaald personage beter en beter kennen. In ieder personage kan je je goed inleven doordat het boek geschreven is in een ik-perspectief, in elk van de vijf vrienden kan je je wel een beetje inleven. Marieke Nijkamp heeft een speciale manier van schrijven, ze kan het zo goed schrijven dat je steeds wil verder lezen en dat je het stiekem enorm triestig vindt als het boek eindigt. Voor ik je loslaat en 54 minuten van Marieke Nijkamp zijn beide enorm goede boeken, beide boeken hebben eenzelfde genre. Net zoals Zelfs als we zwijgen, hebben ze een spannend genre. Je wordt weer meegenomen in de hoofden van de hoofdpersonages en dat vind ik persoonlijk fantastisch.
Ik raad dit boek zeker aan aan jongeren en volwassenen die graag een spannend en goed boek lezen. Als je 54 minuten en Voor ik je los laat van Marieke Nijkamp al gelezen hebt, dan is dit boek echt voor jou!

Meer recensies van Romy121204