Veelbelovend debuut, smaakt naar meer

Als een liefhebber van Noordse boeken is de thriller Sneeuwblind, het debuut van de IJslandse schrijver Ragnar Jonasson, mij goed bevallen.
Het verhaal speelt zich af in een ingesneeuwd dorp in het noorden van IJsland. De hoofdpersoon is een jonge politieagent die als nieuwkomer en buitenstaander in een gesloten gemeenschap, waar iedereen elkaar kent, zijn draai probeert te vinden.
Na de dodelijke val van een oude schrijver in het theater en de vondst van een bewusteloze en bloedende jonge vrouw in de sneeuw begint het verhaal goed op gang te komen.
De politieagent raakt betrokken bij beide zaken maar ontdekt dat bijna niemand in het dorp te vertrouwen is en dat een ieder leugens en geheimen met zich meedraagt.
De licht poëtische beschrijvingen passen prima bij de sfeer van het verhaal en ik heb het boek met veel plezier en vlot uitgelezen. En ik kijk dan ook uit naar nieuwe vertalingen van de andere boeken van Jonasson.

Meer recensies van Ronald leest van alles wat