Actueel en urgent

Rotterdamediana 01 september 2020
Langzaam wordt vanuit verschillende perspectieven onthuld waaraan uitgever Thomas G. ten onder is gegaan. Hij wordt door de media in een hoek gedreven. Of heeft hij misschien zelf die hoek gezocht? Of is het gewoon toeval? De actuele discussie over de vrijheid van meningsuiting is zowel fascinerend als zorgelijk. Er is weliswaar vrijheid van meningsuiting, maar hoever kun je gaan? ‘De val van Thomas G.’ is een generatieboek over rouwverwerking, moederschap, afhankelijkheid, karaktervorming, uiterlijk,
de uitgeverswereld, Ierland en meer. Ook is het een politiek boek. Het laat zien hoe mensenlevens worden beïnvloed door politiek en andersom. Het publieke, politieke en persoonlijke lopen voortdurend door elkaar heen. De schrijfster pleit er met dit boek voor om met elkaar in gesprek te blijven. We kennen elkaar niet en daardoor begrijpen we elkaar niet. Voor dit boek moet je wel een zekere mate van leeservaring hebben. Makkelijk is het niet. Door dit boek te lezen leer je de betekenis van moeilijke woorden zoals larmoyant, opportunisme en apologie. Het taalgebruik van Nelleke Noordervliet vind ik mooi, heel mooi. Zie zinnen zoals: ‘De trage slag van de branding kan wel een upbeat gebruiken, ik verlang naar ritme.’ (p. 184) en ‘Kijk eens hoe de zon de zee verzilvert. Mooi hè?’ (p. 187) Wat een erudiete en wijze vrouw is Nelleke Noordervliet! Zelden las ik zo’n urgent, radicaal en tegelijk teder boek.