Wat, als je op De Lijst staat?

Rutger Middendorf 12 november 2023
Inmiddels zijn op Hebban 42 recensies van De Lijst gepubliceerd en is het boek (tot mijn input) 45 keer met 5 sterren gewaardeerd, en maar liefst 91 keer met 4 sterren. Van mij krijgt het boek 5 sterren. Rondom de presentatie van De Lijst heeft het boek veel aandacht gekregen, onder meer tijdens de bijeenkomst van het Crime Compagnie Café op 1 oktober in Utrecht. En terecht. Dit is een boek waarvan je over vijf jaar ook nog weet waar het over gaat: De Lijst. Wie staan er op de lijst? In ieder geval de drie personen die we volgen. Wat verbindt hen? Daar komt de lezer langzamerhand achter in korte, prettig leesbare hoofdstukken, met voldoende cliffhangers en plotwendingen om door te blijven lezen. Toch heb ik De Lijst niet achter elkaar kunnen uitlezen. Het feit dat het verhaal is gebaseerd op waar gebeurde, gruwelijke feiten maakte dat ik soms even rust moest nemen. Het is heftig en het maakt soms verdrietig. Maar emotie bij een boek mag. Een dikke 5 sterren.

Meer recensies van Rutger Middendorf