Een spannende thriller die zich afspeelt in een ijzige wereld

Ruud Gras 09 juli 2023
Twee stellen gaan als vakantie een trektocht ondernemen in een afgelegen natuurpark in het noorden van Zweden. Drie van hen hebben al vaker samen dit soort tochten gemaakt, de vierde is nieuw in het gezelschap. Het vijfde hoofdpersonage in het boek is de natuur, de ontzagwekkende bergen, de kou, de wind en het ijs.
Van het begin af aan is er een spanning en ongemak voelbaar tussen de deelnemers. De schrijver geeft ons steeds een stukje informatie over de personages, hun historie en hun onderlinge verhoudingen, hierdoor wordt de nieuwsgierigheid van de lezer continu geprikkeld.
De natuurbeschrijvingen zijn schitterend, je zou zo zelf naar dit gebied willen reizen. Door de ontberingen die de deelnemers ondergaan, de natuur laat zich van zijn grimmigste kant zien, krijgen we verder zicht op hun karakters en worden de onderlinge spanningen opgevoerd. Ook voor de lezer wordt het steeds spannender. De ontknoping is zeer zeker verrassend te noemen.
Een ten zeerste aan te raden thriller voor lezers die van psychologische ontwikkelingen houden. De druk tussen de personages loopt steeds verder op als in een emotioneel drukvat. De ijzingwekkende omgeving en een schrijfstijl waarbij je als lezer de spanning en de kou voelt maakt dat je blijft lezen. Af en toe vond ik het tempo wat vertragen, maar dat werd goedgemaakt door de fantastische beschrijvingen van de natuur.

Meer recensies van Ruud Gras