Een meeslepend verhaal

SamFarah 07 juni 2020
Terug naar Tarvod door Boris Dittrich is één van de weinige boeken die ik in afgelopen 4 / 5 jaar in één stuk door heb gelezen. Ik kon het moeilijk neerleggen.

Een meeslepend en inspirerend coming-of-age en liefdesverhaal van een jonge Nederlandse student, Roman, die in 1977 voor 3 maanden in een Kibboets (Tarvod) ging werken. Daar ontmoette Roman de liefde van zijn leven.

Dit verhaal brengt een gebalanceerde mix van gevoelens los: lachen, vreugde, schrik, spanning, ontroering, herkenbaarheid, nieuwsgierigheid en hoop.

Op een pakkende manier neemt Boris Dittrich de lezer mee op een ontdekkingsreis van de 19 jarige Roman in de kibboets, waar hij snel geconfronteerd wordt met uiteenlopende karakters (the good, the not so good, the bad and the ugly), waar hij het idyllische beeld dat hij had van een leven in een kibboets bijstelt, waar hij subtiel grenzen leert stellen (dit wil ik en dit wil ik niet) en waar hij uiteindelijk moeilijke beslissingen moet nemen over hoe hij zijn leven wilt invullen mbt zijn carrière maar ook mbt liefde. Hij leert zichzelf beter kennen.

In de tussentijd ontwikkelt zich een krachtige genegenheid en spanning tussen Roman en Noah en die spanning culmineert in passievolle en tedere liefde en ditto vrijpartijen - welke door Dittrich op een smaakvolle & elegante manier worden beschreven.

Wat ook bijzonder is aan Boris Dittrich’s schrijfstijl is dat hij moeiteloos historische en actuele (politieke) gebeurtenissen, ontwikkelingen en relevante locaties verweeft in zijn verhalen en dat geldt ook voor Terug naar Tarvod. Het is alsof je er continu bij bent. Je voelt, ruikt en je hoort het bijna. Het zet je aan het denken en dit maakt het verhaal levendiger.

Terug naar Tarvod is een inspirerend liefdesverhaal dat een gebalanceerde afwisseling van emoties en sensaties opwekt. Het is een verhaal dat de lezer met een overweldigend positief gevoel achterlaat. Een echte aanrader.