Grootste troef misschien wel zijn grootste nadeel

sandorfi 12 januari 2020
Met enige reserve ben ik aan deze recensie begonnen. De schrijver is niet alleen een streek-, en dorpsgenoot maar we zaten zelfs tijdens onze prille jeugd in hetzelfde kleuter- en lagere school klasje. Wou mijn oordeel daar niet door laten beïnvloeden, hopelijk is dit gelukt.

Deze verhalenbundel bestaat uit een tiental hoofdstukken, elk met zijn specifieke onderwerp. Zo gaat het onder meer over de eeuwige strijd tussen de 'Blauwers' (smokkelaars) en 'kommiezen' (douaniers), een brouwersverhaal uit de vorige eeuw waar 'een indliks ambetantn hoend' een hoofdrol in speelt, een amoureus avontuur van een kaasmaker en grappige gebeurtenissen bij de vroegere en huidige bevolking van heuvelland en omstreken.

Ieder hoofdstuk werd voorzien van vele leuke illustraties, bevat wel enkele gedichtjes of liedjesteksten (wat te denken van de vertaling van Dylan's meesterwerk naar 'Blauwen in de wind' in het smokkelverhaal en eindigt met enkele mooie te bezoeken plaatsjes in de westhoek, die op een of andere manier in het verhaal verwerkt werden. Ideaal dus voor iemand die onze prachtige streek wil (her)ontdekken.

Tijdens het lezen van dit boek gingen mijn mondhoeken meer dan eens omhoog. Dit door de hilarische situaties, de leuke woordspelingen enz... Heel plezant is ook dat er in de verschillende hoofdstukken soms dezelfde personen terug op proppen komen.. Een van de toppers is zonder twijfel pastoor Lemire, nazaat van een eeuwenlang pastoorsgeslacht dat het ambt doorgaf van vader op zoon en bekend stond om zijn gezegende uitspraken...

Een boek over de westhoek kan, mag en moet nu en dan streektaal en -gezegdes bevatten. En in dit boek zijn er redelijk veel en bevatten veel grapjes en fijne nuances. Voor iemand uit deze streek perfect verstaanbaar maar tijdens het lezen vroeg ik mij voortdurend af of er iemand van buiten west vlaanderen al dit prachtigs wel kan begrijpen of waarderen. Maar geloof me, als je je wat verdiept in het 'westhoeks' is dit een prachtig boek.

Meer recensies van sandorfi