De verborgen Kinderen – van Elizabeth Byler Younts

Sandra de Winter 05 september 2020
De verborgen Kinderen – Elizabeth Byler Younts
Brighton en Angel groeien op in een gesticht in de periode van de 2 wereldoorlogen.
Angel is door zijn familie verstoten omdat zijn albinisme afbreuk zou doen aan de status van zijn rijke familie.
Brighton is geboren in het tehuis voor krankzinnigen. Haar moeder is daar zwanger binnen gebracht en lijkt geen familie te hebben.
Het boek vertelt wisselend het verhaal van de jonge Brigthon en van Nell die achter in de 60 is. Nell is de naam van Brighton na de ontsnapping.
Angel en Brigthon leven afgesloten van de buitenwereld in een ware horrorshow. De manier waarop patiënten behandeld worden en de therapieën die ze krijgen zijn mensonterend.
Dat er ook een ander leven buiten de muren is leren ze van zuster Joan.
Deze zuster blijkt meer te weten over deze kinderen maar houdt ze daar toch 18 jaar verborgen als uiteindelijk de wrede en onnodige behandelingen in het tehuis ook op Angel en Brighton toegepast zullen worden helpt ze de twee ontsnappen.
De onbekende buitenwereld blijkt ook niet altijd prettig.
Nell blikt terug en verteld hoe het haar vergaan is.

Hoewel het verhaal makkelijk leest en je ook graag wil weten hoe het afloopt hadden de karakters wat meer uitgewerkt kunnen worden. Het taal gebruik is vrij bloemrijk en beschrijvend, dit had wat minder gekund en dan wat meer uitwerking van het leven na het gekkenhuis.
Ik geef het boek 3 sterren.

Meer recensies van Sandra de Winter