Iedere ochtend opnieuw is een Groningse boer zijn kip Engelien kwijt. Elke avond keert de trouwe kip weer terug, maar waar gaat ze in de tussentijd telkens naar toe en waarom schenkt ze hem nooit een ei?

Terwijl de boer in het ongewisse blijft, komen de kinderen aan wie dit boek voorgelezen wordt, er achter hoe Engelien haar dagen indeelt. Engelien blijkt een reislustige kip en vertrekt telkens richting stad, maar hoe komt ze daar en wat doet ze met haar ei? Ook dat ontdek je in dit vermakelijke prentenboek.

De afbeeldingen in het boek Hen Engelien zijn een grappige combinatie van de foto’s van Bo Scheeringa en kleurige illustraties van Hilde Koop. Zo zie je een geïllustreerde hen in een echte bus zitten en kom je haar later tegen tussen een stel echte duiven. Het boek bevat daarnaast veel meer illustraties. Zo is er op (bijna) elke pagina een mysterieuze mol te vinden, waardoor het boek ook inzetbaar is als zoekboek. Waar is de mol?

De Groningse kinderboekenschrijver Rients Faber is een groot liefhebber van het Groningse dialect. Hij heeft in dit prentenboek het verhaal zowel in het Gronings als in het Nederlands geschreven, wat het boek extra speciaal maakt. Als extraatje staat er ook een lied over hen Engelien in het boek. Samen met een aantal enthousiaste muzikanten schreef Rients dit hennenlied ter promotie van het boek. Het resultaat is een aanstekelijk rocknummer geworden dat vast en zeker aanslaat bij de jeugd.

Hen Engelien is een origineel voorleesboek vol avontuur, fantasie en humor. Aanrader voor peuters en kleuters.

Meer recensies lees je op de blog In de Boekenkast

Reacties op: Origineel voorleesboek