Fictieve wereld met fascinerende personages

Sandra Hutchison 05 augustus 2020
Dit fictieve verhaal draait voornamelijk om Alanna (Haelen), een jonge vrouw. Ze woont in Aera, een land dat in tweeën is gesplitst in het Noorder en Zuider Koninkrijk en waar de haat voor ‘de andere zijde’ met de dag toeneemt. Haelen raakt betrokken bij een auto-ongeluk en weet ternauwernood aan de dood te ontsnappen. Ze wordt daarbij geholpen door de mysterieuze jongeman Trojan. Ze is alles kwijt en lijdt aan geheugenverlies. Trojan overtuigt haar van zijn goede bedoelingen en samen met hem probeert ze te overleven. Wanneer ze op een dag op voedseljacht gaan, gaat het mis en wordt het tweetal van elkaar gescheiden. Wat volgt is een spannend en gevaarlijk avontuur. Door de omstandigheden treedt haar echte persoonlijkheid steeds meer op de voorgrond, maar zal ze ooit ontdekken wie ze werkelijk is en waar ze voor staat?

De uit Utrecht afkomstige auteur Sanne de Bock (1994) is gek op schrijven. Ze blijkt dan ook over een flinke dosis fantasie te beschikken en weet haar lezers met een ogenschijnlijk gemak mee te slepen in een fictieve wereld met fascinerende personages. Dit eerste deel van een veelbelovende trilogie is vooral een kennismaking met Haelen en de wereld waarin ze leeft.

Veel van de besproken onderwerpen in het boek zijn ook in onze wereld aan de orde. Arm tegenover rijk, inhalige politici, onrecht en massale blindheid voor wat zich werkelijk afspeelt in de wereld om hen heen. Wat dat betreft had het verhaal zich even goed in ‘onze’ wereld af kunnen spelen.

Dit eerste deel Verraad voelt vooral aan als een introductie, het voelt niet af. De verwachtingen voor deel 2 Verlangen zijn dan ook torenhoog. Ik vermoed dat het werkelijke verhaal vooral in het volgende deel goed uit de verf zal komen.

Sanne de Bock weet op een aangename, bijna filmische manier het verhaal over te brengen en het is als lezer dan ook vrij gemakkelijk om je in het verhaal in te leven. Omdat vooral jongeren zich kunnen identificeren met de jonge personages in dit boek, is het vooral voor hen een aanrader. Toch zullen ook oudere liefhebbers van dit genre zich prima weten te vermaken met Verraad. Dit eerste deel is in elk geval een veelbelovend begin van een spannende trilogie.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison