Mooi debuut!

Sannereadsalot 15 oktober 2020
Afgelopen september debuteerde Jorgen Eijt (1972) met een verhalenbundel. Tien korte verhalen van ongeveer tien pagina’s per verhaal (prima om tussen de lessen door te lezen dus!) met allemaal dezelfde rode draad; wraak.
Ondanks dezelfde rode draad zijn alle verhalen heel verschillend. Zo is het ene verhaal dystopisch en het andere verhaal heel actueel. Ook worden de toekomst en het verleden onder handen genomen.
De verhalen lezen allemaal heel vlot en het boek is bijna niet weg te leggen. Jorgen heeft een fijne manier van schrijven. Hij is straight to the point waardoor er geen onnodige informatie in de verhalen staat. Hierdoor leest het heel fijn en hoef je zelf amper na te denken tijdens het lezen, wat voor een keer ook heel prettig kan zijn.

Mijn persoonlijke favoriet is het laatste verhaal; De zwarte Sinterklaas. Dit is het dystopische verhaal. Ik ben sowieso al heel erg fan van dit soort verhalen (denk aan ‘Het verhaal van de dienstmaagd’ en ‘De hongerspelen’), dus dit verhaal sluit perfect aan bij mijn voorkeuren.
Het verhaal speelt zich af op 5 december 2040, Sinterklaasavond. Op dat moment is het niet meer toegestaan om als witte Sinterklaas over te straat te gaan, er staat zelfs een gevangenisstraf op. Als Harold (de hoofdpersoon in dit verhaal en tevens Sinterklaas) erachter komt dat hij op Sinterklaasavond niet genoeg zwarte schmink meer heeft om helemaal zwart over straat te gaan, neemt hij een groot risico door als roetveeg Sinterklaas op huisbezoek te gaan.
Wil je weten of het Harold lukt? Via de Facebookpagina van het boek (www.facebook.com/10duistereverhalen) of bol.com is het boek te bestellen!

Ik ben in ieder geval fan!

PS. Heb je dit boek al gelezen en ben je benieuwd naar meer? Volgend jaar komt ‘Amerika’ uit, een non-fictie boek over de rol van Amerika voor het Vrije Westen, en zijn eerste roman ‘Dharma; alles heeft een prijs’.

Meer recensies van Sannereadsalot