Geweldig boek, zeker een aanrader!

SarahWit 31 december 2019
'De Veleda voorspelling' is zo'n historisch boek dat je moeilijk weg kunt leggen. Het verhaal draait om twee hoofdpersonen: Elfleda een zeventienjarige Friese priesteres die als gijzelaar in het oude Rome van keizer Nero terecht komt en de Romeinse geleerde Plinius. Ondanks hun verschil in achtergrond ontstaat er tussen deze twee personages een bijzondere vriendschap. Wat Plinius echter niet weet, is dat Elfleda met een geheime missie naar Rome is gekomen. Wat het boek bijzonder maakt, is de grote rol van vrouwen. Je maakt kennis met een paar historische heldinnen, zoals de Germaanse zieneres de Veleda en de Britse koningin Boudicca, die in opstand komen tegen de Romeinen. Je komt doorgaans weinig tegen over vrouwen in historische werken, dus daarom is dit extra interessant. Maar goed. 'De Veleda voorspelling' is vooral een spannend boek. Ik ben benieuwd naar deel 2!