Een verhaal waar je rillingen van krijgt

Severine 10 juli 2019
Ik mocht het boek De vuurstorm van Frank Goldammer lezen voor de Hebban leesclub.

De vuurstorm speelt zich af aan het einde van WOII. In Dresden werkt rechercheur Max Heller. Hij is absoluut geen voorstander van het Nazi regime, en moet voorzichtig zijn wil hij niet worden opgepakt. Na een luchtalarm wordt het verminkte lichaam van een jonge vrouw gevonden. Het is duidelijk dat ze op een gruwelijke manier is omgekomen. Maar niet door de oorlog. Er is een seriemoordenaar aan het werk. Max Heller is absoluut van plan de moordenaar te vinden, ook al krijgt hij tegenkanting van zijn chef. Hij gaat op jacht in het in puin liggende Dresden.

Het verhaal is goed opgebouwd en spannend vanaf het begin. Het is een uniek verhaal, omdat het zowel over de oorlog gaat als over de zoektocht naar een seriemoordenaar. Dat maakt het boek ook zo goed. Zo is er dubbel zoveel spanning in het verhaal. Met op het einde nog een zeer verrassende plottwist. Daarnaast past de sfeer die je voelt tijdens het lezen perfect bij het verhaal. De verschrikking van de oorlog met zijn vele bombardementen en doden komt zo echt over dat ik er rillingen van krijg.

Frank Goldammer is er dus in geslaagd om het verhaal erg realistisch te schrijven. Je ziet als het ware de oorlog en de jacht op de moordenaar voor ogen. Het feit dat Frank afkomstig is uit Dresden zal ook wel meehelpen aan de historische beschrijving ervan. Verder is de schrijfstijl ook zeer aangenaam om te lezen, het verhaal leest zeer vlot. De vele personages zijn goed uitgewerkt, met als voornaamste personage Max Heller. Een oprecht persoon die het Nazisme verafschuwt, maar dit niet kan laten merken aan zijn oversten. Gelukkig heeft hij zijn vrouw Karin die hem volledig steunt.

De vuurstorm heeft mij zeker kunnen bekoren. Het is een oorlogsthriller die anders is dan andere. Een seriemoordenaar die tijdens de oorlog zijn slachtoffers maakt. Klinkt een beetje ironisch, omdat de oorlog al zoveel slachtoffers eist. Maar dat maakt dit boek net zo goed. Neem er dan nog de goede afwerking en afwisseling tussen zoektocht en oorlog, en je krijgt een meer dan geslaagd debuut. 4 sterren!

Meer recensies van Severine