'Na die nacht' blijft je nog vele dagen en nachten bij!

Severine 25 september 2023
Na die nacht - Karin Slaughter

Het is intussen vijftien jaar geleden dat Sara Lintons avondje uit eindigde met een gewelddadige aanval. En haar hele wereld en toekomst aan diggelen barstte. Inmiddels is Sara erin geslaagd om haar leven terug op te bouwen. Ze is een uitstekende en succesvolle arts, verloofd met Will Trent en ze heeft het verleden een plekje weten te geven. Dit laatste verandert wanneer ze op de spoeddienst de zwaargewonde Dani Cooper aantreft met verwondingen die akelig goed lijken op deze die ze toen zelf had. Het doet Sara beseffen dat het verleden toch niet voorgoed begraven blijft…

Karin Slaughter is een succesvolle Amerikaanse thrillerauteur. Ze debuteerde in 2001 met Nachtschade, het eerste deel in de zesdelige Grant County-reeks. Je maakt dan voor het eerst kennis met het hoofdpersonage Sara Linton. De eerste opwachting van Will Trent is in Triptiek, het eerste boek in het Atlanta tweeluik. Vanaf Genesis, het eerste boek in de Georgia-reeks, worden beide personages samengevoegd. Na die nacht is inmiddels het elfde boek rond Will Trent en Sara Linton.

Na drie jaar wachten was het eindelijk zo ver: een nieuw boek met Trent en Linton in de hoofdrol! Ik dook dan ook dadelijk in het boek zodra deze op mijn mat belandde. Het vorige boek, Verzwegen, vond ik een absolute topper, dus ik was benieuwd of Slaughter deze lijn zou weten door te trekken in Na die nacht.

Het verhaal opent met een sms/WhatsApp conversatie waarbij je onmiddellijk denkt: dit belooft weinig goeds. De heftige proloog laat dit ook zien. Dan springt het verhaal drie jaar verder in tijd, naar het heden. Er wordt later nog meermaals teruggeblikt naar het verleden, waarbij de flashbacks ons vijftien jaar in de tijd mee terugnemen. Toen maakte Sara iets vreselijks mee. En hoewel Karin Slaughter hierop in gaat, ligt daar niet de focus van het verhaal. Er is veel meer, wat nu pas aan het licht komt. Dit geldt ook voor Faith Mitchell, Wills partner bij het GBI, en haar zoon. De manier waarop de auteur dit alles opbouwt, is fenomenaal.

Slaughter weet de plotlijnen aan de hand van een rode draad met elkaar te verbinden. Dit zowel figuurlijk als letterlijk: Faiths keukenkasten worden namelijk gebruikt om verschillende gebeurtenissen naast elkaar te leggen en een verband te vinden. Dit gebeurt stap voor stap, waardoor je als lezer zelf ook echt het gevoel hebt dat je aan het meespeuren bent. Doordat je vanuit diverse bronnen en niveaus informatie krijgt, bouwt de verhaallijn een bepaalde gelaagdheid op. Alles is met elkaar verbonden, zelfs als een verband ontbreekt. Pas op het einde is de puzzel compleet.

Na die nacht is niet alleen razend spannend, het verhaal is bij momenten ook zeer heftig. Dat kan moeilijk anders met thema’s als stalking, ontvoering, mishandeling en verkrachting. Je voelt echt de minachting van bepaalde personages tegenover vrouwen. Zelf vrouw zijnde komt dit toch wel binnen, wat het verhaal alleen maar realistischer maakt. Want dit komt in de huidige wereld meer voor dan we durven denken.

De personages Sara, Will en Faith zijn zeer herkenbaar voor wie al eerdere delen uit de serie las. Dat zou ik ook aanraden, want hoewel er voldoende wordt ingegaan op de personages om het boek los te kunnen lezen, mis je toch bepaalde nuances die hun levensverhaal inkleuren. Maar de diepgang maakt voor de nieuwe lezers wel veel goed. Ze komen in elk geval tastbaar en menselijk over.

Karin Slaughter zorgt ervoor dat elk detail in het plaatje klopt. Haar schrijfstijl is nauwgezet en ze weet de lezer volledig in te pakken met haar vlotte pen. De conversaties zijn kort maar krachtig en geven het verhaal extra vaart. Een origineel plot met enkele goeddoordachte plotwendingen maakt het geheel met glans af. Na die nacht blijft je nog vele dagen en nachten bij. 5 sterren voor deze tweede topper op rij!

Severine
Boekencast

Genre: literaire thriller
Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402712643
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 416
Uitgave: juni 2023

Dit recensie-exemplaar hebben wij ontvangen van Uitgeverij HarperCollins Holland in ruil voor deze eerlijke recensie

Meer recensies van Severine