Een vrolijk en kleurrijk lenteboekje

Severine 14 juli 2022
Het is lente! Het is het seizoen waarin krokussen verliefd worden, vogels roddelen en koeien ons laten verrassen. Zelfs met de typische aprilse grillen zorgt dit boekje voor een stralend lentegevoel.

Bieke Vanlaeken heeft met Voorleesverhaaltjes voor in de lente haar tweede boekje in de serie Zeven Zotgevallen geschreven. De reeks startte met Voorleesverhaaltjes voor in de winter, en heeft nu dus ook een vrolijk lenteboekje erbij. Naast deze twee boekjes schreef de Vlaamse schrijfster nog twee jeugdboeken: Helena en The Nerd Academy.

Na de winter is momenteel de lente in het land. Een nieuw seizoen, en dus ook een nieuw boekje in de Zeven Zotgevallen reeks van Bieke Vanlaeken. Een vrolijk en kleurrijk boekje dat echt het lentegevoel in je weet op te roepen. Zowel wat de verhaaltjes betreft als de prachtige illustraties van Kim Braekevelt die de inhoud van elk verhaaltje mooi in beeld weet weer te geven.

Elk van de zeven verhaaltjes neemt je als lezer mee in het wonderlijke thema van de lente. Krokussen die kussen, een bang paasei dat door de klokken wordt gedropt, een boze paashaas met kapotte eitjes, de typische aprilse grillen… komen allemaal aan bod. Telkens origineel en grappig, vergezeld met bijpassende tekeningen. Mijn persoonlijke favoriet is het tweede verhaaltje Roddelborstjes en luistervinken. Over een roddelwedstrijd die de vogels houden en die dit jaar wel op een heel speciale en hilarische manier eindigt. De grappige tekeningen erbij maken de beleving nog sterker. Lachen geblazen dus!

Bieke Vanlaeken heeft haar schrijfstijl perfect weten aan te passen aan de doelgroep van deze boekjes. De verhaaltjes zijn eenvoudig om te lezen en te begrijpen door kinderen. Eentje is wat moeilijker door de betekenis die in de tekst schuilt. Deze gaat over een meisje Lente dat zichzelf te klein vindt. Op een mooie en originele manier wordt de boodschap dat je in jezelf moet geloven overgebracht. Heel leuk ook is dat alles in rijmvorm is geschreven, wat zeker niet eenvoudig is. Dat zie je aan de manier hoe sommige zinnen wat vreemd zijn geformuleerd om hem toch te laten rijmen. Maar is het is zeker een meerwaarde, vooral als ze op juiste manier met de juiste intonatie worden (voor)gelezen.

Een pluspunt is dat de verhaaltjes zo zijn geschreven dat ze zowel kunnen worden voorgelezen als zelf te lezen zijn. Vanaf zes jaar is het ideaal om voor het slapen voor te lezen, of gewoon even tijdens een knus moment overdag. Daar is hun korte lengte ideaal voor. Vanaf ongeveer negen jaar kan het boekje ook gemakkelijk zelf gelezen worden.

Voorleesverhaaltjes voor in de lente maakt je in deze tijden weer helemaal vrolijk. Op maat voor kinderen, maar zeker ook fijn voor de meelezende volwassenen. En vergeet zeker niet te genieten van de leuke illustraties! Ik geef dit vrolijke boekje 3,5 sterren

Severine
Perfecte Buren

Genre: fictie 7-9 jaar
Uitgever: Phoenix Books
ISBN: 9789083202877
Uitvoering: hardcover
Aantal pagina’s: 32
Uitgave: april 2022

Hartelijk dank aan Phoenix Books voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Severine