Griezeliger dan De gruweltoren 1

Severine 25 september 2023
Nadat het Kaat net op tijd is gelukt om uit de Gruweltoren te ontsnappen, is ze nu bedroefd om de dood van haar favoriete griezelauteur Klijf Blaffer. Hij ligt begraven op het kerkhof vlakbij het gruwelijke flatgebouw. Kaat wil samen met Gideon Klijf een laatste keer gaan bezoeken. Maar is dit wel een goed idee?

Bij zonsondergang dringen ze het kerkhof binnen op zoek naar de crypte van de griezelschrijvers. Daar horen ze plots een grafstem onheilspellend fluisteren. Hoewel Kaat en Gideon schrik hebben, zijn ze ook heel nieuwsgierig. Ze blijven dan ook luisteren naar het vertelde verhaal. Zou het een automatisch bandje zijn? Wie weet krijgen ze een heuse griezelmarathon te horen. Dan klinkt er plots een gil, en weten ze: er zit iets of iemand in het duister beneden…

De gruweltoren 2 is het nagelbijtende en griezelige vervolg op De gruweltoren, waarin Kaat en Gideon opnieuw in een duister avontuur terecht komen. Het verhaal speelt zich deze keer af op het kerkhof, een lugubere plek om ’s nachts te zijn. De Vlaamse auteur Tom Thys houdt ervan om griezel- en horrorverhalen te schrijven. Enkele van zijn andere werken zijn Duisterhuys, Lijkenkrabber en Diabolik. Eerder dit jaar is ook het derde deel, De gruweltoren 3, verschenen.

Na het einde van De gruweltoren gaat de verhaallijn over Kaat en Klijf Blaffer verder. Op het eerste gezicht zou je het een vervolg kunnen noemen, maar er blijven nog enkele vragen onbeantwoord rond de dood van Klijf. Dit zijn echter maar details, waar zeker niet iedereen zich aan zal storen. En het biedt daarbij de mogelijkheid om er je fantasie op los te laten, iets wat tijdens het lezen ook veelvuldig zal gebeuren.

Tom Thys laat ons vanaf de eerste bladzijde al kennismaken met een nieuw belangrijk personage, namelijk Disko Barabax. Hij is al bijna een jaar de opzichter van het kerkhof, en beoefent er ’s avonds zijn hobby in de crypte. Het is op die plek dat het verhaal van start gaat en alle volgende gebeurtenissen worden bepaald. Met deze intro is ook meteen de griezelige sfeer een feit. Waar we daar in het vorige boek toch wel wat op moesten wachten, word je nu al direct met duistere en lugubere elementen geconfronteerd.

De gruweltoren 2 volgt hetzelfde concept als zijn voorganger: er is de verhaallijn rond de hoofdpersonages die telkens wordt afgewisseld met korte griezelverhalen. Zo krijgen Kaat, Gideon en Disko beneden in het duister een marathon aan huiveringwekkende verhalen te horen, afkomstig van verschillende griezelschrijvers. De plot is spannend en verrassend, maar bepaalde plotwendingen zijn wat aan de overdreven kant. Hoewel in fantasie alles kan, had ik bepaalde elementen liever anders gezien. Toch blijf je dankzij Thys’ vertellende schrijfstijl geboeid verder lezen tot het einde. Je vliegt als het ware door het boek.

De auteur komt steeds meer in zijn element om griezelverhalen voor een jonger publiek te schrijven. Waar De gruweltoren in het algemeen wat braafjes was, bewijst hij deze keer wat hij waard is op horrorvlak. Want zowel het hoofdverhaal als de korte intermezzo’s zijn een stuk macaberder. Hij blijft daarbij steeds rekening houden met het doelpubliek waarvoor hij schrijft. Ook deze keer wordt elk van de tien griezelverhalen vergezeld door een prachtige toepasselijke illustratie van Leslie Saurus. Ideaal om kinderen vanaf tien jaar warm te maken voor het genre.

De schrijver weet de sterk aangezette lijn van De gruweltoren door te trekken in dit twee deel. De gruweltoren 2 zet op griezelgebied zelfs een extra stap, en laat je als lezer daarmee vol verwachting uitkijken naar De gruweltoren 3. Ik ben al benieuwd! 3,5 huiverende sterren.

Severine
Boekencast

Genre: fictie 10-12 jaar
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 9789463083799
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 230
Uitgave: februari 2021

Dit recensie-exemplaar hebben wij ontvangen van Uitgeverij Zilverspoor in ruil voor deze eerlijke recensie

Meer recensies van Severine