Meer dan alleen de perfecte weergave van een jonge alleenstaande moeder

Shanne 02 augustus 2023
De roman Een vrouw rent over een berg van Yuko Tsushima geeft een aangrijpend verhaal over een jonge alleenstaande moeder (Takiko) in een tijd waarin dit zeldzaam was en beschamend. Het geeft een beeld over de struggles waar een alleenstaande jonge moeder mee te maken kon krijgen.

Op het eerste gezicht lijkt Een vrouw rent over een berg misschien slechts de perfecte weergave van een jonge alleenstaande moeder, en dat is het ook. Maar er is nog veel meer. Takiko is bijzonder gericht op haar omgeving en ze beschrijft in levendig details de veranderende seizoenen en de landschappen van haar stad - van de kraamafdeling tot haar krappe gezinswoning, de buurten die ze doorkruist, de hitte, de regen, de omgeving en de geur van bomen. Hierdoor voel je bijvoorbeeld de regen of de hitte van een dag.

Het boek is realistisch geschreven, maar heeft niet altijd even veel vaart door de vele beschrijvingen van de omgeving of de alinea’s die gaan over de dromen van de jonge vrouw. Sla dit boek vooral over als je graag een boek leest dat continue vlot geschreven is – in plaats onderbroken wordt door ellenlange omschrijvingen. Houd je echter van een boek dat je mee kan laten slepen en het verhaal voor je kan zien en voelen, dan is dit echt een boek dat je wilt lezen.

Voor mijn volledige recensie, zie de website van PlayWatchRead.

Meer recensies van Shanne