Zet je aan het denken

Sietske 21 juli 2019
The four horseman is een boek dat je aan het denken zet. Het is een boek waarin drie van de vier mannen (Dawkins, Harris en Dennett) zichzelf eerst introduceren en hun visie op het gesprek geven. De vierde man (Hitchens) is al overleden. Het gesprek is gefilmd en in dit boek uitgewerkt. Het is mooi dat zij beschrijven dat religie mensen ander brengt, maar door de grote groepscohesie zorgt het ook juist tot verdeling. Hierdoor komen de verschillende religie tegenover elkaar te staan. Zo zegt Dawkins: “We geven met luide stem te kennen dat we iets niet weten en toeteren vrolijk in het rond wat er dient te gebeuren”. Dit boek sluit daarbij ook aan met mijn verdeeldheid over het geloof. Enerzijds vind ik het iets moois dat je houvast geeft, maar anderzijds staat het me ook tegen dat mensen er zich zo strikt aanhouden, waardoor men er elkaar niet meer in kan vinden. Ik vond het boek niet heel makkelijk weglezen en heb sommige fragmenten twee keer moeten lezen om ze goed te begrijpen en goed tot me door te laten dringen.

Meer recensies van Sietske