Dagdromen en reflecteren

simonevangrieken 08 januari 2020
Grand Hotel Europa vertelt een verhaal over toerisme, vluchtelingenpolitiek, globalisering en de Europese identiteit en geschiedenis. Dit alles afgewisseld met flashbacks naar een spannend liefdesverhaal in Genua en Venetië. Ik heb enorm genoten van de prachtzinnen en sfeerimpressies. Ik waande me op het San Marcoplein, in Giethoorn en in Dubai. Het boek liet me stilstaan bij mijn eigen ideeeën over de eerdergenoemde thema's, hoewel het toch voelde alsof ik een vlotte roman las. Een onwijs spannende zoektocht naar een verloren gewaand schilderij van een italiaanse meester was werkelijk de kers op de taart. Bovendien is de roman bij momenten ook erg ontroerend, omdat de lezer even kort mag binnenkijken in het leven van verschillende personages. Perfect om bij weg te dromen (fictie), maar ook altijd een goede start voor een discussie (non-fictie).