Geweldig escape-boek voor kinderen

Sonja Hubregtse 01 september 2020
De nieuwe reeks van Geronimo bestaat uit escape-boeken voor kinderen. En ook in dit tweede deel heeft de ijverige Geronimo Stilton weer jouw hulp nodig!

Geronimo zit opgesloten in het Egyptisch Museum in Rokford. Professor Volt heeft daar een alarmsysteem aangelegd, omdat er zoveel kostbare stukken in het museum te vinden zijn. Geronimo heeft zichzelf per ongeluk opgesloten in het berghok van het museum (uitgerekend op Halloween) en wil er dolgraag uit. Als lezer kun je hem vast heel goed helpen.

Het doel van het tweede boek is om het museum te doorzoeken en een manier vinden om te ontsnappen. Het is erg fijn dat de opbouw van de beide escape-boeken hetzelfde is. Ook in dit boek zijn er twee levels. Level één is een speurtocht door de westvleugel van het museum, deel twee is een speurtocht door het hele museum. Level één is het eenvoudigst, omdat dit maar een paar ruimtes bevat.

Het boek lees je niet zoals een normaal leesboek (van begin tot het einde), maar kriskras door elkaar. Dit is afhankelijk van welke keuzes je als lezer maakt. De ene keer zul je vooruit gaan in het boek, daarna weer een paar pagina’s terug.

Zoals ook in het vorige boek heb je vier delen. Avontuur, Acties, Spullen, Telefoonboek. Je start de speurtocht bij Avontuur. Daar lees je wat Geronimo doet in de eerste zaal van dat level. Aan het eind van elke ruimte staat er in een geel gekleurd kader ‘En nu?’ Je zult nu een keuze moeten maken: ga je naar een andere ruimte van het museum (de plattegrond in het boek en op de binnenzijde van de kaft zijn hiervoor erg handig), ga je een voorwerp gebruiken (deze verzamel je tijdens je Avontuur) of heb je hulp nodig en wil je iemand bellen en om raad vragen?

Het escape-boek is fantastisch in elkaar gezet. Erg knap dat elke keuze beschreven is en gelinkt aan een bepaalde pagina. Echt vastlopen doe je niet. Soms moet je wel even terug naar de ruimte waar je was, maar als je dan een andere keuze maakt, loopt jouw avontuur gewoon verder.

De lay-out van het boek is, zoals we het kennen van Geronimo, kleurrijk en speels. De originele lettertypen en de leuke illustraties vind je ook in dit boek. Het verhaal leest prima en ook in dit escape-boek is volop avontuur en spanning aanwezig. Je moet hem namelijk helpen om boeven te vangen. Gelukkig zijn de bekende muizenvrienden van Geronimo bereikbaar, zodat ze je kunnen helpen. Wanneer je Geronimo goed geholpen hebt, zal hij bevrijd zijn. Misschien gaat hij je zelfs nog complimentjes geven voor de extra dingen die je gedaan hebt.

Wat ons betreft mogen er nog heel veel Geronimo escape-boeken uitgebracht worden. Een erg origineel concept!

Meer recensies van Sonja Hubregtse