Veel variatie in soepen

Sonja Hubregtse 15 november 2023
In alle uithoeken van de wereld vind je soep. Als lunch, tussendoortje, voorgerecht of als een vullende maaltijdsoep. Voor elk seizoen is er wel een soep te vinden. Verwarmende soepen of juist koude soepen. Heldere of gebonden. Of je nu houdt van vegetarische soepen of juist kiest voor een soep met vis of vlees, er is voor iedere voorkeur wel een variant te vinden. Zeker in dit Soep-er boek!

Soep-er is Utrechts eerste soepbar. Een geweldig concept, want er is altijd een goed moment voor een overheerlijke soep. Of je nu snakt naar zoete aardappelsoep met kokosmelk of verlangt naar een authentieke Singapore lakse met kip, in Soep-er vind je een overvloed aan keuzes die je smaakpapillen zullen verwennen. En het beste van alles is dat je niet langer naar Utrecht hoeft te reizen om van deze smaken te genieten, want Janine de Roode heeft de recepten nu gebundeld in dit prachtige boek.

In het voorwoord van Soep-er maak je kennis met de schrijfster, tevens oprichter van de soepbar, en kan je ontdekken hoe ze tot het idee is gekomen om dit veelzijdige boek te schrijven. Ze deelt haar passie voor soep en legt uit waarom juist dit gerecht haar hart heeft veroverd.

Een handige inhoudsopgave leidt je door de verscheidenheid aan recepten in het boek, waarbij elk hoofdstuk een ander soort soep behandelt. Van bouillons en currypasta’s tot vegetarische en vlees-en vissoepen. Zelfs koude opties en zoete variaties. Met deze indeling kun je gemakkelijk navigeren naar het type soep dat je wilt bereiden. Of je kijkt achterin het boek tussen de lijst ingrediënten en vindt zo de soep die daarbij past. Naast de smakelijke recepten heeft Janine ook ruimte gemaakt voor kook-en proeftips. Deze sectie biedt waardevolle informatie over de benodigde keukengerei.

Het boek bevat prachtige, duidelijke foto’s van soepen, en vaak is het recept voorzien van een korte omschrijving van de smaak, wat het kiezen nog gemakkelijker maakt. Een recept is verdeeld over twee pagina’s waar de foto op de linker bladzijde staat en aan de rechterkant het recept met een lijst met ingrediënten, waarbij ook het aantal personen wordt genoemd. Opvallend is dat er erg veel ingrediënten nodig zijn en dat de schrijfster gul gebruik maakt van een verscheidenheid aan kruiden en specerijen, wat de smaak natuurlijk wel ten goede komt.

Toch zijn er enkele kritische opmerkingen van mijn kant. Het ontbreken van een leeslint kan een klein ongemak zijn. Zeker omdat het boek niet openblijft liggen bij het gewenste recept (behalve dan in het midden). Bovendien vragen sommige recepten om ingrediënten die niet alledaags zijn, zoals za’atar, harissapoeder en ras el hanout. Hoewel deze bij de meeste supermarkten verkrijgbaar zijn, kan dit voor sommigen een drempel zijn.

Zelf heb ik uiteraard ook een soep gemaakt. Winterse linzensoep. Ideaal voor komende koude maanden. Hoewel deze soep vrij makkelijk te maken is, en deze verrukkelijk was, toch een kleine opmerking. In de ingrediëntenlijst staat dat er tomatenblokjes uit blik nodig zijn. Jammer genoeg ontbreken deze in de bereidingswijze, waardoor je niet weet wanneer ze toegevoegd moeten worden. Aangezien ik op moment van schrijven maar één soep gemaakt heb, weet ik niet of het ontbreken van bovengenoemde punt toeval is, of dat het vaker voor komt.

Soep-er bewijst dat soep een wereld van mogelijkheden biedt en dat er altijd ruimte is voor een warm bord van deze lekkernij. Voor de avontuurlijke koks is Soep-er een waar genot, met een overvloed aan smaken en variaties. Maar voor degenen die gewend zijn aan de traditionele kruiden-en specerijenpotjes in hun keuken, kan het boek een uitdaging zijn, hoewel het maken van de soepen in het algemeen niet moeilijk is. Soep-er krijgt van mij 3,5 ster.

Deze recensie is eerder verschenen bij www.boeken-cast.nl

Meer recensies van Sonja Hubregtse