Een stripboek vol absurde grappen over Watkat

Sonja Hubregtse 09 juni 2020
Watkat is een nieuw en zeer humoristisch stripboek over Watkat (een blauwe kat) en zijn vriend Blurmp (een oranje kat en genoemd naar een scheetgeluid). Watkat is altijd chagrijnig, maar zijn vriend Blurmp is juist altijd vrolijk. Dat zorgt voor hilarische en bijzondere situaties tussen die twee. Ze beleven avonturen met gevaarlijke leunstoelen, smerige pizza’s en een verrassende tattoo. Ook brengen ze een bezoek aan hotel el Stinko. Uiteraard gaan veel dingen mis. Dat zorgt ervoor dat je als lezer flinke lachbuien krijgt.

Watkat is een strip met eenvoudige, kleurrijke illustraties. Het boek heeft het formaat van een normaal leesboek (dus niet het formaat van een stripboek). Ik vind de getekende emoties bij de personages een speciaal kenmerk van deze strip. Als lezer herken je de (vaak grappige) emoties van Watkat en Blurmp: bang, boos, blij en euforisch. Ze zijn op een humoristische én overdreven manier (in positieve zin) getekend.

Het boek is opgebouwd uit verschillende korte hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk een apart verhaal vertelt. Sommige hoofdstukken zijn twee á drie pagina’s, de meeste iets langer. De (soms flauwe) grappen hebben zowel bij mijn zoontje als bij mij geregeld voor een flinke glimlach gezorgd. Een aantal grappen snapten we beiden niet, maar van de meeste konden we erg genieten.

Wij vonden het hoofdstuk waarbij Watkat zo hard lacht dat hij binnenstebuiten keert, erg lachwekkend. Ook de bonuspagina, waarbij je twee dezelfde Blurmps moet vinden, is een leuk extraatje in dit boek. Het boek is erg voordelig (€ 6,99), zeker gezien het plezier dat je eraan beleeft. Zelf vonden we het eigenlijk te kort, omdat we er enorm van genoten hebben. Je leest het snel uit. We hopen daarom ook dat er een vervolg van Watkat komt. Dit boek is perfect voor liefhebbers van bijvoorbeeld de DogMan serie.

Watkat: Een stripboek vol goede, flauwe en absurde grappen!

Meer recensies van Sonja Hubregtse