Recensie ‘Nooit meer’ – Colleen Hoover

sophievh 20 januari 2023
Samenvatting

Het boek ‘Nooit meer’ van Colleen Hoover is een roman die gaat over Lily Bloom. Het is een Nederlandse vertaling van het boek ‘It ends with us’. Het boek is in de ik- vorm geschreven en Lily is een round charakter. Je kunt veel lezen over haar gevoelens en gedachtes. Lily heeft het in haar jeugd niet altijd makkelijk gehad. Haar vader mishandelde haar moeder vaak. En Lily zorgte voor een dakloze jongen, Atlas. Hij woonde in een leegstaand huis tegenover haar huis. Ze bouwen een speciale band op. Veel slechte, maar ook goede momenten uit haar jeugd, hield ze bij in een dagboek. Als Lily net in Boston is komen wonen ontmoet ze op een avond Ryle Kincaid. Hij is een knappe, koppige en spontane neurochirurg. Hij lijkt de perfecte man. Ze worden al snel verliefd en komen in een intense relatie terecht. De relatie met Ryle doet haar erg terugdenken aan haar eerste liefde, Atlas. Ook komt ze Atlas weer onverwacht tegen. Dat verandert haar situatie en brengt haar relatie met Ryle in gevaar. Er doen zich een aantal gebeurtenissen voor die haar laten herinneren aan het verleden en ze komt voor moeilijke keuzes te staan. Ze moet er alles aan doen om zichzelf te beschermen. Maar wat doe je, als degene van wie je het meeste houdt, je ook het meeste pijn doet?
Het boek is geschreven in non-lineaire volgorde, dus niet in de juiste volgorde. Er komen namelijk soms flashbacks naar het verleden voor doormiddel van het dagboek dat Lily heeft geschreven. Door die flashbacks kom je veel te weten over haar verleden en kun je de keuzes die ze maakt begrijpen. Het verhaal speelt zich meestal af in haar appartement in Boston en in haar bloemenwinkel. De stad Boston betekent veel voor haar en ze vertelt vaak over hoe mooi ze de stad vindt. De meeste spannende gebeurtenissen spelen zich af in haar appartement.

Informatie schrijfster

Colleen Hoover is een wereldwijde bestseller auteur. Ze is 43 jaar en opgegroeid in Texas. Ze staat vooral bekend om haar romantische fictie boeken voor jong volwassenen en veel van haar boeken hebben sterke personages en onverwachte twists. Sinds 2014 verschijnen haar boeken ook in het Nederlands. Ze won drie jaar op rij de Goodreads Choice Award voor beste romantische fictie en haar boeken gaan de laatste tijd viral op tiktok waardoor nog meer mensen haar boeken zijn gaan lezen.

Mijn mening

Toen ik begon met lezen had ik veel verwachtingen, door de vele positieve verhalen over het boek. Ook mij heeft het boek niet teleurgesteld. Ik heb nog nooit gehad dat een boek me zo erg heeft geraakt. Ik heb het boek erg snel uitgelezen en ik kon het moeilijk wegleggen. Ik vond het erg realistisch geschreven en ik leefde heel erg mee met Lily. Er zaten veel plottwisten en spannende scènes in het verhaal waardoor het spannend was en ik vond de schrijfstijl heel fijn. Er zaten namelijk niet veel moeilijke woorden in en de zinnen waren niet al te lang. Het is ook erg in vloeiend geschreven. Ik vond de flashbacks naar het verleden door middel van fragmenten uit Lily haar dagboek mooi, maar soms een beetje langdradig. Verder is het met heel veel gevoel geschreven en er zit een mooie en ontroerende boodschap achter het boek. De boodschap die ze meegeeft is dat je nooit moet oordelen over andere mensen hun daden, want je kent hun situatie niet. En iedereen reageert anders op dezelfde situatie. Na het lezen kwam ik er ook achter dat het is gebaseerd op de ouders van Colleen Hoover zelf, waardoor ik het nog ontroerender vind. Ook heeft ze het boek voor haar ouders geschreven. Ik vind het knap hoe ze dit thema heeft verwerkt in het boek en ik raad het iedereen aan om het te gaan lezen.