Het dagboek van Renia Spiegel

Soraya 07 februari 2021
Renia is een pubetmeisje als alle andere. Ze schrijft gedichten en houdt een dagboek bij.

Maar het is 1939 en Renia is joods en met het uitbreken van de oorlog valt haat hele wereld uielkaar. Ze ontvlucht bombardementen en ziet vrienden verdwijnen en moet in een getto ngaan wonen.
Ze verteld over haar verliefdheid met Zygmunt,haar eerste liefde.Een paar uur voor de nazi-inval in Polen krijgt ze haar eerst kus van Zygmunt.
En het is Zygmunt die drie jaar later de laatste woorden in Renia's dagboek schrijft...

Renia schrijft voor over haar leven als puber en haar verliefdheid. Over dagelijkse dingen die ze meemaakt met haar vrienden en de moeder die ze mist.

Dit dagboek is niet te vergelijken met dat van Anna Frank. Maar ik vind het de moeite waard om te lezen ondanks dat Renia het niet zoveel over de oorlog heeft.
Terwijl Anna Frank dit wel deed.

Het is weer eens wat anders om te lezen. Ik vind dat deze dagboeken stuk voor stuk de moeite waard zijn. Want deze mensen mogen niet worden vergeten.

Renia's dagboek bleef zeventig jaar lang onontdekt. En ik ben blij dat ik het in mijn bezit heb en het eindelijk heb kunnen lezen.
De mooie gedichten van Renia zijn prachtig..

Alles wat ze wilde heeft ze niet kunnen krijgen....

Meer recensies van Soraya