Weer ongekend goed

Stan Veltman 22 maart 2020
Na zijn boeken over AH en ABNAMRO nu zijn boek over Unilever/Polman gelezen.
Opnieuw slaagt de schrijver er in om van een niet altijd doorzichtige situatie iets doorzichtigs te maken. Ik kan mij voorstellen dat voor mensen die geen ervaring hebben in het werken binen een grote multi nationale onderneming dit een verwonderlijk boek is. Ik vindt het opnieuw een standaard werk vol van herkenbare situaties waar managers, bestuurders en medewerkers binnen ondernemingen en instellingen hun les kunnen leren. Verbijsterend is eigenlijk dat de processen zoals beschreven bij AH en ABNAMRO veel gelijkenis vertonen. CEO’s met al dan niet goede ideeen maar allemaal met grote egos’s die worstelen met zichzelf, de materie, de organisatie en de buitenwereld. Opnieuw een buitengewoon goed management boek maar in dit geval leesbaar als een spannend jongensboek. Fascinerend is de combinatie van de onstaans geschiedenis van Unilever met de ontwikkeling en drive van Polman. Die met een paar andere CEO’s in Nederland zeer goed in de gaten heeft dat het nemen van de verantwoordelijkheid als onderneming voor meer dan de aandeelhouders nog steeds tot een florerende onderneming kan leiden. Het is niet zonder reden dat blijkt dat hij het goed kan vinden met Feike Sijbesma voormalig CEO van DSM. Treurig echter is het om te lezen dat hij in zijn overtuiging en drive om anderen te overtuigen van zijn gelijk vergeten is dat hij wel binnen bestaande constituties werkt en daar rekening mee moet houden evenals de weerstand bij zijn eigen mensen. Hij is vergeten adequaat intern naar zijn eigen stakeholders te communiceren. Anyway dit boek is een aanrader niet in de laatste plaats omdat het een mooi inzicht geeft in hoe het werkt in ondernemend Nederland en hoe ‘het hebben van de juiste inslag als ondernemer uiteindelijk tot resultaat kan leiden als je maar niet vergeet als die stakeholders te manahen. Leze dus wat mij betreft.

Meer recensies van Stan Veltman