een literair meesterwerk

Fred Stelwagen 18 oktober 2023
De titel van mijn recensie wilde ik eerst een thrilling adventure noemen en dat is dit boek ook, maar hé, we wonen in Nederland en ik hou van onze taal. Toch weet ik het niet anders te noemen. Stellwegs boek is geen thriller, geen detektieve roman, zoals mijn moeder zou zeggen, maar dit element zit wel heel erg in de plot.
De schrijver speelt met onze verwachtingen. Als je al 50 jaar of langer leest dan krijg je plotpaadjes in je hoofd. Je vult veel in. De auteur verstoort die verwachtingen op een mooie manier.
Tot op de laatste bladzijden.
Daarenboven laat hij zien niet van de straat te zijn.
Bepaalde filosofie (postmodernisten) en bepaalde dichtkunst (Eliot) krijgen intelligent commentaar.
Met toenemende verbazing gelezen dus..
Van harte aanbevolen aan literatuurliefhebbers en mensen die graag een boek lezen met spanning avontuur en een boodschap. Jawel, een maatschappelijke boodschap. Haal die boodschap in huis zou ik willen zeggen. Het gaat over ons uiteindelijk en wie leest niet graag iets wat hen aangaat?