Meer van verwacht

T.B. 21 november 2020
De eerste keer dat ik las over dit boek, was ik razend enthousiast. Een gevangenis thriller, dit moest ik gewoon lezen. Uiteindelijk was ik een van de gelukkigen die dit boek mocht recenseren.

De tekst op de achterflap "Hoe vind je een moordenaar op een plek waar iedereen er een is?" maakt dat je heel erg benieuwd wordt naar het verhaal. Hoofdpersonage in het boek is Cara Lockhart. Ze zit vast voor een moord die ze meent niet te hebben gepleegd. Het boek begint met haar overplaatsing naar een moderne gevangenis genaamd North Fern. Wanneer haar celmaat ook wordt vermoord en Cara de enige verdachte is, begint het verhaal eigenlijk.

Ik heb voor het eerst een boek van deze schrijver gelezen. Mijn verwachtingen waren hoog van het boek, maar ik vond sommige delen en vooral het einde heel onbevredigend. Het einde is vlot en naar mijn mening onsamenhangend geschreven. In het middenstuk zijn er delen die juist weer heel langdradig zijn. Er mist spanning. Na de moord op haar celmaat, krijg je een deel waarin ze wordt opgesloten, wat gewoon te langdradig is en er eigenlijk niks gebeurd. Het deel met de flashbacks waar je uiteindelijk te weten komt wat zich heeft afgespeeld voordat Cara in de gevangenis belandde was het meest spannende deel. Ook is er ergens een onverwachtse wending in het verhaal wat je wel benieuwd maakt naar wat er gaat komen, maar buiten dat had ik ook gewoon veel meer spanning en diepgang verwacht. Het plot had veel beter doordacht kunnen worden en uitgewerkt kunnen worden. De schoonheidsfoutjes die er in zitten vond ik een tegenvaller. Het zijn er best veel. De tijdlijn klopt helemaal niet wat het verhaal gewoon niet compleet maakt.

Van mij krijgt het boek 3,5 sterren. Het is een goed boek om te lezen als je veel vrije tijd hebt. Ik had er zelf veel meer van verwacht. Het had naar mijn mening een zeer goed verhaal kunnen worden en ik was er ook zeer benieuwd naar, echter mist het wat spanning en maken de schoonheidsfoutjes en problemen in de tijdlijn dat je op het einde geen bevredigend gevoel hebt.