Alsof je erbij staat, zo gedetailleerd beschreven

Thirza Dekker 28 januari 2021
Ken je dat gevoel? Dat je naar een enge film kijkt met je handen voor je gezicht. En dat je dan vervolgens toch je vingers iets spreidt, omdat je toch wilt weten hoe het afloopt. Eigenlijk is het te spannend, maar je bent toch nieuwsgierig. Met dat gevoel heb ik dit boek gelezen. Wat een gedetailleerde en beeldende beschrijving! Dit zorgde ervoor dat dit gevoel nog sterker werd. Op sommige momenten leek het echt net alsof ik erbij was en deel uitmaakte van het boek. Het is niet altijd een gemakkelijk boek om te lezen, want er gebeuren gruwelijke en nare dingen. Dit zegt al genoeg over de goede en gedetailleerde schrijfstijl. Daarbij is haar schrijfstijl vlot waardoor het gemakkelijk wegleest.

De wereld staat op zijn kop op het moment dat er een virus heerst op de wereld, waardoor dierenvlees oneetbaar wordt. Men stapt over op een gruwelijke en kannibalistische oplossing, namelijk het eten van mensenvlees. In het boek is de maatschappij enorm veranderd. Er komen best een aantal punten aan bod dat je aan het denken zet. Is de mens tot zoiets in staat? Het is een verknipte wereld waar we kennis mee maken, het geeft stof tot nadenken.

Of ik genoten heb van het boek? Het was een erg pittig boek en er gebeurde enorm veel vervelende dingen. Dit gaf mij ook een vervelend gevoel, dus genoten is wellicht het verkeerde woord. Wel vind ik dat de schrijfster het verhaal enorm goed heeft weten over te brengen. Ze beschreef veel elementen zintuigelijk waardoor ik ook echt meeleefde. Genieten is niet het juiste woord, maar ik vind het wel onwijs knap als iemand zo kan schrijven dat je met al je zintuigen en gevoel meeleeft. Dit maakt dat ik het boek ook vier sterren geef: ****

Meer recensies van Thirza Dekker