Federer vs Nadal

Tibro 03 november 2019
Ik als tennisser en hevige supporter van Rafaël Nadal moest dit boek natuurlijk lezen. De rivaliteit tussen Federer en Nadal is een van de mooiste uit de sportwereld. Ik heb natuurlijk al veel boeken gelezen over tennis en spelers maar geen boek over de rivaliteit tussen 2 van de grootste tennissers aller tijden dus was ik heel benieuwd hoe de auteur hier over zou schrijven.

De auteur van dit boek, Robèrt Misset, geeft al 30 jaar tennisverslag aan kranten en die ervaring vind je ook terug in het boek. Hij weet duidelijk waarover hij spreekt en met interviews en vergelijkingen met andere spelers maakt dat het boek heel boeiend. Hij analyseert de rivaliteit in 15 partijen. Hij begint met de laatste ontmoeting in 2017 omdat die partij een heel grote betekenis heeft in de tenniswereld. Daarna begint hij bij de eerste ontmoeting en gaat zo stil aan terug naar het heden. Er is niet alleen een rivaliteit tussen de 2 maar ook een goede vriendschap, dat wordt ook vermeld in het boek en hoe speciaal dat eigenlijk wel niet is. Hij praat niet alleen over de wedstrijden die ze hebben gespeeld, of over de vriendschap, tussendoor vertelt hij ook kleine verhaaltjes en anekdotes. Soms over wat hij zelf heeft meegemaakt maar ook veel over coaches en oude spelers. Dat vond ik wel een pluspunt want daardoor krijg je een beter inzicht over wat de spelers in sommige situaties denken. Voor mij als tennisser is dat interessant om bepaalde informatie uit te halen en dat maakt het boek iets persoonlijker.

Het boek was voor mij een echte topper. Waarschijnlijk omdat de auteur zich in de wereld van tennis bezighoudt en daardoor is de informatie heel juist wat ook echt wel een must is voor mij. Daarom raad ik het boek ook aan tennissers aan omdat ze er veel van kunnen leren. Ook voor gewone tennisfans want zo kunnen ze beter begrijpen hoe de tennis wereld in elkaar zit en hoe speciaal de relatie tussen Roger Federer en Rafaël Nadal is.

Meer recensies van Tibro