Antwoorden op de grote vragen

Tibro 31 oktober 2019
Ik ben een bewonderaar van Stephen Hawking dus wou ik dit boek zeker lezen. het dat dit boek gaat over 'de grote vragen' vond ik het zeker meer interessant omdat ik daar ook soms over zit te piekeren en denk van: waarom zijn we hier of bestaat God wel echt? Daar probeert Hawking in dit boek de antwoorden op te vinden.

Stephen Hawking probeert in dit boek antwoorden te geven op 10 vragen die de mensheid al lang bezighoudt. Hij begint met een hoofdstuk waarin hij uitlegt waarom we die vragen zouden moeten stellen. Daarin vertelt hij over vroegere ervaringen, oudere wetenschappers en gebeurtenissen in de wereld. Die vragen maken het heel boeiend maar ik persoonlijk vind dat er niet veel nieuws in staat geschreven omdat ik al een aantal boeken van hem heb gelezen, maar als je nog niet veel werken van hem hebt gelezen zal dit zeker super interessant zijn en zal je open staan voor verschillende perspectieven om het leven te bekijken. Dit boek zet daarom ook zeker na tot nadenken maar het is niet zo saai als je misschien zou verwachten voor een wetenschappelijk boek. Er staan wel redelijk veel moeilijke termen en theoriën in maar ook de nodige humor wat het aangenaam maakt om te lezen. De structuur tijdens de vragen was heel duidelijk. Hij begint meestal met hoe die vraag tot stand is gekomen, daarna geeft hij uitleg (soms met de nodige formules en theoriën) en hij eindigt het deel met de conclusie waar hij alles in samen vat.

Voor mij is dit een goed boek maar niets vernieuwend. Ik vind het eigenlijk meer een samenvatting van vorige boeken. Ik zou het niet speciaal aanraden voor mijn leeftijdsgenoten want er staan redelijk wat moeilijke woorden in en ik denk dat zij het wel snel saai zouden vinden. Ik raad het wel aan voor mensen die met wetenschap bezig zijnen voor mensen die hun beeld van de wereld willen vergroten.

Meer recensies van Tibro