Minder feelgood als verwacht, maar leest als een trein.

Tien09 29 oktober 2019
Voor de Hebben leesclub mocht ik het boek #Lief lezen.

Dit boek gaat over Flo van Dieven. Een jonge gescheiden vrouw met een zoontje Sebastiaan. Tussen Jaime (haar ex-man) en Flo loopt het niet echt soepel. Eigenlijk stuntelt ze overal mee, onder andere met haar vriendschap, de liefde en verdriet.

In het begin moet je goed lezen om een duidelijk beeld te krijgen van het verhaal. Flo is rommelig in huis, maar ook in haar hoofd. De gedachten die ze heeft gaan van de hak op de tak en haar gedrag naar andere is soms tenenkrommend. Soms wilde ik haar een duwtje in de rug geven en dacht ik: “Kom op!”. Knap van de schrijfster om dit voor elkaar te krijgen en dan vervolgens het boek ook eigenlijk te buigen en te laten zien dat ze ook echt sterker wordt en opknapt. Ondanks onhandige en onverantwoordelijke acties.

Ik mis in het boek wat meer diepgang over de scheiding en het contact met Jaime. Hierover wordt in beginsel weinig geschreven. Het wordt pas later duidelijk dat ze haar eerste kindje is verloren en dat ze vervolgens Jaime na de geboorte van Sebastiaan van zich af heeft geduwd is verder niet op in gegaan. Dit vind ik jammer.

Naar mijn mening is het niet een echt feel good verhaal. Uiteindelijk komt het goed en heeft Flo het voor elkaar. Alleen is het laatste stuk snel en kort. Hieruit maak ik op dat de schrijfster het proces naar verbetering het belangrijkste vond en dit aan de lezers duidelijk wilde maken. Depressie en tegenslagen bespreekbaar maken en dat het proces naar de oplossing/verbetering een lange intensieve weg is.

Ik heb het boek 4 sterren gegeven, omdat het lekker weg leest. Het is uiteindelijk een onderwerp die niet altijd uitgebreid wordt besproken en mensen zelf mee in de knoop kunnen zitten. Ik vind het goed dat hiermee ook wordt laten zien dat het een lange weg is om er boven op te komen en dit zeker ook tegenslagen met zich meebrengt. Ik vind het jammer dat het vrolijke deel, het einde, eigenlijk zo kort is. Al vond ik het wel fijn dat dit nog beschreven in het boek.

Meer recensies van Tien09