Eerlijk, moedig boek

Tilleke50 13 juni 2021
Een eerlijk, moedig boek, vind ik. Het geeft een inkijkje in de wereld van de traditionele moslims. Het wordt wel heel erg duidelijk dat er behoorlijk wat indoctrinatie van (jonge) kinderen is op bijvoorbeeld de koranschool, waar de kinderen duidelijk wordt gemaakt wat de zeer beperkte rol van de vrouw is in de ogen van deze moslims. Wat ik wel erg vreemd vind is dat de hoofdpersoon Nederlands studeert aan de universiteit terwijl ze aan de andere kant klaargestoomd zou moeten worden om iemands vrouw te worden en dan al haar rechten te verliezen. Dat rijmt in mijn ogen niet.
Opvallend vond ik de haat en afkeer die deze moslims voelen naar christelijke en niet-gelovende Nederlanders, dat komt op veel plekken in het boek terug. Het maakte me boos en ook angstig.
Op sommige momenten vond ik het boek goed en met vaart geschreven, op andere momenten vond ik dat er veel te veel oeverloos gefilosofeerd werd.
Het viel me op dat er nogal wat taalkundige slordigheden in zitten, is er slechte redactie geweest of zijn die slordigheden bewust niet gecorrigeerd omdat het "charmant" gevonden zou kunnen worden dat iemand van Turkse afkomst niet helemaal perfect Nederlands schrijft?
Ik moest er echt wel even aan wennen dat vrouwen nogal vaak met de naam van hun geslachtsdeel worden omschreven en mannen later ook. Ik vond het af en toe eerlijk gezegd storend.
Als eindconclusie zou ik willen zeggen: lees het boek maar een echte aanrader vind ik het eerlijk gezegd niet.

Meer recensies van Tilleke50