Lezen voor wie je bent

toond 10 maart 2020
Ik geef het boek van Robert Bryndza 'De stalker in de nacht' een quotering van vier op vijf. Het boek bouwt verder aan de ingeslagen weg met dezelfde personages uit deze serie met Erika Foster. Het verhaal leest als een trein recht naar de ontknoping toe. Het wisselend verhaalperspectief van de hoofdinspecteur naar de dader en omgekeerd maakt het verhaal echt breed en gedragen. De gebeurtenissen worden echter al gauw voorspelbaar omdat dezelfde plotstructuur wordt opgebouwd als in het vorige boek van deze schrijver. Maar er blijft genoeg over om het boek met waardering en sympathie uit te lezen.
Een kernthema van de auteur in dit verhaal gaat over de invloed op het gedrag van de lezer ten gevolge van gebeurtenissen die in misdaadverhalen worden beschreven. Robert Bryndza werkt dit thema positief en kritisch uit. Ook de lezer blijkt morele verantwoordelijkheid te dragen voor wat hij of zij leest. De auteur weet het zonder opdringerigheid aan te kaarten. Echt top!

Meer recensies van toond