We wisten natuurlijk wel dat justitie en de belastingdienst heel veel macht hebben. Onschuldig tot het tegendeel is bewezen; dit boek laat een hele andere kant zien. Er is een vermoeden wat met geen enkel document onderbouwt kan worden. Geen veroordelingen en een hoop aannames. Mislukte undercoveroperaties, getuigen die niet doen wat justitie verwacht, omdat het simpelweg niet zo is als men bedacht had. Nu een paar jaar later, staat justitie nog steeds met een leeg a4-tje; drie jaar vooronderzoek; uren en uren aan afgetapte telefoongesprekken; uren aan whats app berichten; en wat hebben ze; helemaal niets.

Daarnaast had ik al niet zo’n hoge pet op van het strenge regime in de gevangenis; maar deze real-life ervaringen door de schrijver zelf; je moet er eigenlijk alleen maar om lachen. En geef de mensen die er zitten eens ongelijk; je hebt je eigen bezorg service; je eigen dagelijkse fitness uurtje; je kan verder leren/studeren; medische verzorging; kortom alles waar u en ik normaal dik voor moeten betalen. Het is bijna een investeringsvoorstel.

Met een glimlach heb ik dit deel (want er komen er meer) uitgelezen, met stijgende verbazing, en groot respect voor de hoofdpersoon en schrijver, dat hij zo ver is gekomen door zichzelf te blijven!

Reacties op: Respect

Grand Hotel de Bajes - Andries Bik